DI: Nokia vill ta revansch på Apple
Enligt svenska Dagens industri vill Nokia ta revansch på Apple med pekplattan N1.
Den svenska näringslivsintrikade dagstidningen Dagens industri (DI) beskriver Nokias lansering av pekplattan N1 som ett försök att ta revansch på den amerikanska teknikjätten Apple.
Det var Apples Iphone-smarttelefoner som sänkte den finländska mobiljätten, som ännu sex år sedan var solklar etta på mobilmarknaden.
Enligt DI:s reporter Ulf Petersson är den nya pekplattan ett piggt försök, som kan lyckas. Han skriver att strategin påminner om den som Nokia en gång i tiden använde sig av för att vinna mobilmarknaden i Kina, nämligen ett lågt pris och ett brett distributionsnät.
Han påpekar ändå att Nokias varumärke inom konsumentelektronikbranschen är rejält devalverat jämfört med succéåren, men anser ändå inte att det är ett oöverstiglig problem. Det finns flera andra varumärken som lyckats göra en fin comeback – bland annat Apple har gjort det.