Byxorna är likadana men marknadsförs olika
Konsumenter rasar mot Lindex könsstereotypa marknadsföring av barnjeans. Byxorna är likadana men marknadsförs olika.
Två plagg som i princip är helt identiska marknadsförs på totalt olika sätt på Lindex barnavdelning, skriver Aftonbladet.
Pojkbyxan har en bild på en tuff kille, medan flickversionen är betydligt gulligare och tillbakadragen.
När Anna Nelin Bäckman fick syn på de två byxorna laddade hon upp bilden på Facebook. Snabbt spred sig bilden som en löpeld, med fler än 350 delningar.
På Facebook beskriver hon sin upptäckt så här: "Exakt likadana byxor, det ena paret hittar jag på killavdelningen, det andra på tjejavdelningen. Ni fattar vilket par som säljs på vilken avdelning eller hur? Det gjorde att jag fick ont i magen samtidigt som min stridslust vaknar. Sjukt är vad det är."
Hon utvidgar sina känslor till Aftonbladet.
– Jag blev arg. Det är så tydligt hur man försöker framställa flickor som blyga och inåtvända. Det är konstigt hur man låtit detta gå ut i produktion, säger hon.
Lindex som ägs av Stockmann svarar på kritiken i Aftonbladet.
– Jag tycker att det är bra att man påpekar sådana här saker. Samtidigt finns det inget på märkningen av själva byxorna som gör att de skulle vara pojk- eller flickbyxor. Det är upp till kunden själv att välja vilka byxor man vill köpa, säger Kaisa Lyckdal, presschef på Lindex.