SAS och Norwegian ska flyga med frityrolja
Frityrolja ska inom kort prövas som drivmedel inom det norska flyget. SAS och Norwegian ska i samarbete med miljöorganisationen Zero testa biobränslet under två inrikesflygningar den 11 november.
I samband med en miljökonferens på tisdag ska SAS göra en testflygning från Arlanda till Östersund med tio procent syntetiskt biobränsle, som SAS föredrar att kalla oljan, och resten vanligt jetbränsle i tanken.
Och den 11 november kommer SAS och Norwegian att genomföra två inrikesflygningar i Norge där 45 procent av drivmedlet är frityrolja.
Drivmedlet kommer att bestå av 45 procent bränsle baserat på frityrolja och resten vanligt jetbränsle, skriver Bergens Tidende.
Första steget
Satsningarna är en fortsättning på de tester med olika gröna bränslen som flygbolag gjort i flera år världen över.
– Det nya är att vi testar det här i Skandinavien, säger Lars Andersen Resare, miljö- och hållbarhetschef på SAS.
Enligt honom är försöket ett steg i en riktning mot en mer hållbar flygbränslehantering.
– Det man tittar på inför kommande år är att i stället för begagnad olja använda skogsavfall, säger han.
Tester som gjorts visar att upp till hälften av det vanliga jetbränslet kan ersättas med syntetiskt biobränsle. Enligt Andersen Resare kan det resultera i en minskning av utsläppen med 40 procent.
Kina vill satsa
Även i Kina pågår försök med att omvandla använd matolja till flygplansbränsle. I en första anläggning räknar flygplanstillverkarna Boeing och Commercial Aircraft Cop of China med att kunna konvertera 240 000 liter frityrolja till bränsle. Bolagen tror att det totalt skulle kunna framställas 1,8 miljarder liter bränsle om året.
Problemet i dag är att det syntetiska biobränslet kostar upp till tre gånger mer än jetbränslet.
Enligt en tidigare rapport kan produktion av syntetisk biobränsle till konkurrensmässiga priser vara på plats i Norge före 2025.
Källa: Bergens Tidende.