Bättre resultat för Sanoma
Mediekoncernen Sanoma förbättrade sitt resultat under det tredje kvartalet. Nu blev det en vinst på 70 miljoner euro före skatt medan det under samma tid i fjol blev en förlust på 251 miljoner euro.
Omsättningen minskade från 537 miljoner euro till drygt 477 miljoner euro.
Sanomas vd Harri-Pekka Kaukonen säger att koncernens förändringsstrategi går i rätt riktning. Kvartalet gick bra i Finland.
– Den gynnsamma utvecklingen beror i huvudsak på en stark tillväxt inom den digitala försäljningen och på sparåtgärder. Utvecklingen var speciellt positiv för tv- och radioverksamheten, säger Kaukonen i delårsrapporten.
Enligt Sanoma har nät- och mobilförsäljningen av tidningar ökat stabilt. På printsidan är annonsförsäljningen fortfarande svag och konsumenternas försiktighet syns i upplagorna.
Fjolårets stora förlust berodde främst på stora svårigheter med affärsverksamheten i Nederländerna och bolaget började sanera kraftigt.