Universitetet vill lära känna dig bättre, abiturient
Fler abiturienter borde välja att söka till Helsingfors universitet. Det anser universitetet som kartlägger gymnasieelevernas attityder.
Helsingfors universitet, HU, vill lära känna sin svenskspråkiga målgrupp bättre; hur den tänker och hur den resonerar. Därför utförs nu en omfattande undersökning i två faser med syftet att kartlägga attityderna till Helsingfors universitet hos gymnasietreorna och deras vårdnadshavare och deras uppfattning om universitetet.
Kort sagt vill universitetet veta varför det inte är så populärt. Det låga intresset är inget nytt. Avdelningen svenska ärenden passar på att reda ut saken nu när högskolornas studentantagning reformeras. Vad är viktigt när abiturienterna väljer framtida högskola eller universitet, och om de väljer eller väljer bort Helsingfors universitet, varför gör de det? Det är några av huvudfrågorna.
– Vi antar att det låga intresset delvis beror på att universitetet är tvåspråkigt, inte helt och hållet svenskspråkigt, och att Åbo Akademi och universiteten i Sverige lockar mera, liksom även Aalto-universitetet och yrkeshögskolan Arcada. Vi har mycket att göra när det gäller vår image. Förhoppningsvis kan denna undersökning hjälpa oss vidare, säger planeraren Martta Lindström.
Enkäten har skickats till samtliga svenskspråkiga gymnasier i Helsingfors.
En orsak till svenskspråkiga studenters lama intresse för universitetsstudier kan vara att universitetet inte marknadsfört sig tillräckligt bra.
I undersökningens första fas samlas data in via en webbenkät där inloggningsuppgifterna skickas till abiturienterna. Som ett komplement till enkäten utförs därefter ett antal fokusgruppintervjuer i ett urval skolor. Analysen ska vara klar i december–januari.
Reformen av studentantagningen betyder bland annat att det införs kvoter för nybörjare från 2016.
– Då kan den som tagit emot en andrahandsplats men vill söka på nytt nästa år hamna i ett sämre läge.