Över en miljon husdjur ger fart åt kedjas business
Engagerade husdjursägare satsar allt mer på sina katter, hundar och andra älsklingar. Det här syns också som uppsving hos den nischade handeln där Musti ja Mirri-kedjan kan kategorisera sig som en verklig framgångssaga.
År 2012 fanns det 630 000 hundar och 592 000 katter i de finländska hemmen. Dessutom fanns det tiotusentals kaniner, hamstrar, råttor, möss, fåglar och så några tusen ormar och andra terrariedjur. Sammanlagt bor det alltså långt över en miljon djur i de finländska hemmen och vill man tro statistiken så satsar deras ägare också betydande pengar på dem, bland annat i form av specialmat, leksaker, kläder och hälsovård.
Den trenden har också gett fart åt den nischade handeln och en av de stora vinnarna här är kedjan Musti ja Mirri som gått fram kraftigt de senaste fyra åren. Kedjan bytte ägare 2010 då Pohjola Capital Partners och den nyutsedda vd:n Mika Sutinen köpte aktieinnehavet.
Musti ja Mirri var på frammarsch redan då med 92 butiker på olika håll i landet. Men under Sutinens fyra år har de ökat till 123, och dessutom har 50 butiker flyttats till platser där det rör sig fler människor. Kedjan är också på frammarsch i Sverige, där man till dags dato öppnat 30 systerbutiker.
– Det finns säkert många orsaker till att det har gått bra. Vill man lyfta fram något så har vi lyckats rekrytera kunniga och engagerade människor – 98 procent av vår personal har själva djur som hobby. Omsättningen på vår personal ligger under snittet inom dagligvaruhandeln. I arbetsklimatmätningar får vi också sällsynt goda resultat. Vi satsar mycket på utbildning och vi har klara belöningssystem. Det är säkert en viktig orsak att vi växer då folk verkar trivas hos oss, säger vd Sutinen.
Han själv flyttade till Musti ja Mirri från företaget Best Friend Group och kan allt som allt räkna till över tjugo år inom husdjursbranschen.
– Eftersom jag själv bott i Kina så hade jag kunskap i handeln ditåt. Det vi därför gjorde var att vi började köpa produkter direkt från industrin från främst den regionen och på det sättet kunde vi skära ner märkbara summor på partihandelsutgifterna. Det syns också i butikernas prissättning.
Djuren välkomna till butiken
Till ovanligheterna kan man kanske räkna att Musti ja Mirri haft stor framgång också med de fysiska butikerna. Det förklarar Sutinen dels med att man flyttat alla sina butiker så att de ligger på platser där folk rör sig. Och dels handlar det säkert om en medveten linje där alla butiker också önskar husdjuren välkomna med på shoppingturen.
– Det har inte alltid varit lätt. När vi förhandlat oss in i köpcenter och motsvarande har det vanligtvis först ansetts att man inte kan få ta in husdjur i lokalerna. Men när vi har meddelat att vi inte öppnar butik om inte husdjuren är välkomna så har det vanligtvis löst sig.
Affärsstrategierna verkar alltså på det hela taget vara lyckade då ett företag i kärva tider lyckats öka omsättningen med 20 procent på årsbasis. Men sedan handlar det förstås också om att man hittat en guldåder inom folks konsumtionsbeteende.
Hund etta, katt tvåa
För folk satsar allt mer på sina husdjur, bekräftar också Statistikcentralens uppgifter från 2012.
I rapporten Tieto & trendit från i våras framgår det att hunden innehar sin position som favoritdjur hos finländarna, med katten som god tvåa. Den siffran är man medveten om hos Musti ja Mirri. I rekryteringen av personal har man vinnlagt sig om att få in kattmänniskor och på sätt breddat sortimentet rejält de senaste åren.
– Vi har medvetet ändrat profil från en tydligt hundinriktad till att också ha ett mycket bredare sortiment för katter, säger Mika Sutinen.
Alla pengar går förstås inte heller till att handla mat och tillbehör till djuren. Det kostar också att köpa ett djur och de utgifterna varierar: medelpriset för ett husdjur 2012 var 550 euro, medianpriset 170. I Statistikcentralens intervjuer med över 3 000 finländare hade ändå någon köpt ett djur för 4 euro och en annan för 4 000.
Så varför har djuren blivit så viktiga att man satsar betydande summor på dem?
– Under de mer än tjugo år jag jobbat i den här branschen så ser man ju att då tiderna blir osäkra växer husdjurens betydelse. De tas in som familjemedlemmar, pålitliga och trofasta. De ger glädje åt sina ägare, säger Sutinen, som har en familj där också två hundar och två gerbiler ingår.