Fabriken doftar av curry och hö
Kaffedoften över Vallgård är svag jämfört med de aromer som fyller byggnaden inomhus.
Längst ner i källaren ligger säckvis med gröna kaffebönor. Säck efter säck matas uppåt längs ett band och rivs sönder. Kaffebönorna, vars doft påminner om halvtorrt hö, blåses upp till sjätte våningen för att rostas och malas. Sedan kommer kaffe ut med en fart på 130 förpackningar i timmen.
På Meiras fabrik i Helsingfors kan man glömma kapslar och pulver. Kaffe är en bulkvara. Efterfrågan från dag till dag påverkas mycket av erbjudanden. Varannan väljer sitt kaffe utifrån priset. Inför en kampanj i Prisma eller Citymarket går flera produktionslinjer i två skift. Annars räcker det med ett skift mellan klockan 7 och 15.
Meiras fabrik är egentligen två . På den ena sidan rostas kaffe, på den andra blandas och förpackas kryddor. I praktiken har allt som det står Meira på förpackats i kvarteret mellan Aleksis Kivis gata, Industrigatan och Sturegatan. Det är allt från bakpulver till pizzakrydda och ketchup.
De flesta av de 160 anställda jobbar med själva produktionen: övervakar maskiner, kör gaffeltruck eller blandar kryddor. En handfull jobbar med produktutveckling och några med försäljning.
Det finns inga motsvarande fabriker så centralt i Helsingfors. Läget verkar inte störa produktionen, men byggnaden som sådan gör att man får lov att frakta påsar och produkter mellan våningarna.
Nötter nästa
Juha Suikkanen, fabrikschef på kryddsidan, har för tillfället fokus på nötter. Meiras analys av dagens diettrender visar att efterfrågan ökar. I provköket experimenterar man med nötblandningar och analyserar kvaliteten.
Stora säckar med peppar, timjam och gurkmeja fraktas högst upp i byggnaden för att följa samma princip som kaffet – processen går neråt. Kryddorna blandas och mals för att sedan portioneras. Varje år lämnar tio miljoner påsar fabriken.
Det är också på den här sidan av fabriken som man har gjort den senaste investeringen, för att kunna tillverka ketchup utan tillsatsämnen. Produktionslinjen omringas av plastlameller och de anställda måste byta kläder när de sätter sig vid bandet. De färdiga flaskorna har nyckelflaggan på etiketterna, för att markera att arbetet har gjorts i Finland. Själva råvaran, tomaterna, kommer däremot från Spanien.
Måste övervakas
Meiras ägare Massimo Zanetti Beverage Group köpte i våras Boncafé Group som har rosterier i Sydostasien. Koncernens rosterier finns också i Sydamerika.
Rosteriet i Vallgård påverkas inte av att koncernen växer. Det finns en orsak till att man rostar kaffe nära konsumenterna, säger Patrik Lindholm som är fabrikschef på kaffesidan.
Det är inte bara för att finländarna vill ha en specifik smak på sitt kaffe.
– Vattnet som används påverkar smaken. Vårt vatten är mjukt. Det är också viktigt att köpa in rätt kaffebönor, vi ratar 90 procent av dem vi testar.
Meiras Kulta Katriina är det näst populäraste kaffemärket i Finland. Pauligs Juhla Mokka har ett kraftigt försprång, vilket vd Raimo Sinisalo har en historisk förklaring till.
– Juhla Mokka har distribuerats på ett annat sätt. Kulta Katriina var S-gruppens egen produkt fram till 2006, precis som Keskos Costa Rica.
Utmaningen med att rosta fyra ton per timme är att få en jämn smak. I övervakningscentralen följer Harri Manninen färg och fukt på sin skärm.
– Kaffe är en naturprodukt, skördarna varierar. Dessutom måste man känna de fyra maskinernas inre liv, de är alla olika. Det här är ett hantverk, säger processoperatör Manninen.
Firar hundra år
• Det första kaffet rostades 1914 av SOK på Skillnadsgatan 2, i år är det alltså 100-årsjubileum. Då fanns det tretton kaffesorter.
• Året efter började man förpacka torkade frukter på Skatudden, vilket var startskottet för kryddfabriken.
• Företaget blev en del av Massimo Zanetti Beverage Group 2002. Koncernen är en av de största på kaffe i Europa, med en omsättning på 809 miljoner euro, tretton rosterier och franchiseföretag i hundra länder.
• Meira utgör en tiondel av koncernen.