Tummen ned för nedlagda busslinjer
Metropremiären hösten 2016 är hotad. Drumsöborna är både sura och oroade för att tunnelbanan ska försämra kollektivtrafiken på ön.
Drumsö är en stad i staden, inte alls lika stor som Nordsjö men stor i alla fall.
Här bor 21 000 människor. Många av dem åker buss till arbetsplatsen som finns i Helsingfors eller västerut i Esbo.
Om två år läggs de flesta busslinjerna ned. Det skulle bli för dyrt med både metro och bussar, säger trafikplanerare och beslutsfattare.
Då kan Drumsövägen, den stora trafikleden som delar Drumsö mitt itu, bli öde. Eller blir personbilarna fler, körda av dem som bor på långt avstånd från metrostationerna och de så kallade
matarbussarnas hållplatser på Enåsen eller i Hallonnäs?
- Planen. Västmetron startar hösten 2016. Då förändras busslinjenätet i södra Esbo och på Drumsö. Ändringarna påverkar också Esbo och Grankulla samt bussförbindelserna på Lövö och Granö i Helsingfors. Också busslinjerna i Grinddal, Västra Baggböle och Månsas förändras.
- Responsen. Helsingforsregionens trafik HRT presenterade planutkastet på nätet och på fyra invånarkvällar förra vintern. Samtidigt samlade man kommentarer om planutkastet. Via responsblanketten fick man sammanlagt 1 707 svar.
- Ändringar. Då metron tas i bruk kör regionbussarna inte längre längs Västerleden till Kampen. Busstrafiken i södra Esbo och på Drumsö blir mestadels anslutningstrafik. På Drumsö kommer det att finnas en metrostation. En station byggs också på Björkholmen.
- Avgångarna. Bussarna avgår med 10 minuters intervaller i rusningstrafik. Övriga tider är intervallen 15 minuter och på söndagar 30 minuter.
Helsingforsregionens trafik HRT har fått mycket respons på förslaget som delvis dikteras av dålig ekonomi, och debatten går het i sociala medier.
– Jag har bott hela mitt liv på Drumsö vars stora trumfkort är goda förbindelser till Helsingfors centrum eller Esbo, skriver Meri Kaisla i ett e-postmeddelande till HBL.
Planerna på att slopa 66A, 65A och 21V förargar henne.
– Metron underlättar inte för dem som bor i Hallonnäs på det gamla industriområdet. Jag vill se den ensamförsörjare med två barn, ett i vagnen och det andra i skolåldern,
som släpar på matkassar från metrostationen till matarbussen som man ska vänta på i ur och skur och som sedan kör runt Drumsö.
På HRT, som ska organisera vardagen efter att västmetron tagits i bruk, tror trafikplanerare Jonne Virtanen på stordriftsfördelarna. Bedömningen är att kollektivtrafiken
lockar 11 000 nya användare på vardagarna när västmetron inklusive matarlinjerna kört i gång, enligt ett pressmeddelande.
– Av dessa lämnar två av tre bilen hemma.
"I princip logiskt"
Också stadsstyrelsen i Helsingfors är missnöjd med matarbussarna på Drumsö. Folkrika bostadskvarter hotar att förvandlas till skuggområden samtidigt som planerarna
saknar exakta uppgifter på exempelvis kostnaderna för olika bussalternativ. Stadsstyrelsen diskuterade HRT:s utkast i slutet av september. Arbetet med att komplettera
planen har precis påbörjats vid HRT.
– Drumsöborna får trots allt en metro som man kommer snabbt till centrum med. Värre är det för dem som bor på Granö och Lövö som måste byta till tåg i Hoplax eller Böle,
säger Björn Månsson som representerar SFP i HRT:s styrelse.
En tröst är att södra Esbo ända till Grankulla kommer att höra till samma biljettzon. Det förenklar och gör även resorna lite förmånligare för många.
När busslinjer läggs ned sparas pengar. Bussarna är dyra i drift jämfört med spårvägar. Det är svårt att ha både buss och metro.
– Det gäller alltid att hitta den rätta balansen mellan service och kostnader, i form av både biljettpriser och kommunala skattesubventioner – av vilka de senare står för halva
HRT-budgeten.
Björn Månsson ger HRT:s bussplaner godkänt. Det blir skolbetyget 8 för planering men endast 5 eller 6 för genomförandet.
– I princip är allt logiskt men i praktiken finns brister. Jag tycker inte att HRT lyckats beakta folks känslor och behov.
På HRT säger gruppchef Arttu Kuukankorpi att matartrafiken planerats så att alla Drumsöbor har rimligt gångavstånd från metrostationerna eller annan kollektivtrafik.
Det betyder högst 800 meter till metrostationen eller 600 meter till bussen. HRT:s mål är dock högst 500 meter till metron och 400 meter till bussen.
– Detta och antalet avgångar på Drumsö är i linje med de planeringsanvisningar som gäller i Helsingfors. Kostnaderna ökar märkbart om Drumsöbornas önskemål om
parallella förbindelser till Kampen och Järnvägsstationen beaktas. Staden kan inte skjuta in mera pengar, men HRT arbetar på förnuftiga lösningar.