Finland utreder inte Aranda-kränkning
Forskningsfartyget Arandas möte med fartyg från den ryska flottan i Östersjön leder inte till några tilläggsutredningar med Ryssland. Trafiksäkerhetsverket Trafi konstaterar att ingen farlig situation uppstod vid mötet och inga brott mot sjöfartsreglerna har skett.
– Den preliminära bedömningen är att det här inte kräver diplomatiska åtgärder, säger chefen för kommunikationsavdelningen vid Utrikesministeriet, Vesa Häkkinen, till HS.
Forskningsfartyget Aranda råkade i början av hösten ut för två incidenter, där Ryska marinen var inblandad. Enligt forskarna ombord var båda händelserna ytterst obehagliga.
Rederiet VG-Shipping har kommit med nya utredningar om Aarandas två möten med ryska flottan.
– Med den information vi nu har behövs inga tilläggsutredningar åtminstone om inte något nytt och överraskande dyker upp, säger Juha-Matti Korsi som är direktör för Trafis inspektionsavdelning.
Utrikesministeriet, Finlands miljöcentral och Trafi har tillsammans utrett mötena i augusti och september.
Statsminister Alexander Stubb meddelade i går i en intrevju med YLE att han i enlighet med försvarsminister Carl Haglund anser att Finland måste be Ryssland om en redogörelse om det skedda.
Korsi säger att situationerna ute till havs kan ha sett mera dramatiska ut bland forskarna på fartyget som inte är utbildade sjöfarare.
Ändrad policy
Miljöcentralen har i varje fall beslutat att tröskeln för att ge ut information i framtiden ska sänkas så att man undviker avbrott i informationen. Nu kom uppgifterna om mötena öster om Gotland via Sverige.
– Meningen är att man inte på expertnivå ska behöva fundera på om det lönar sig att berätta utan att det är bättre att berätta i alla fall. Sedan kan man tillsammans titta på om något av betydelse har inträffat, säger miljöcentralens generaldirektör Lea Kauppi.
Redan nästa vecka är Aaranda på väg på en ny forskningsresa till samma vatten. Årets forskningsprogram omfattar ytterligare tre liknande resor på uppdrag av SMHI, det vill säga Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut.
Överdirektör Tuomas Routa som ansvarar för reglering och utveckling på Trafi säger att den information man har fått visar att det ryska fartyget agerade riktigt då det körde förbi Arandas akter.
– Det är helt enligt sjöfartsreglerna och säkrare än att köra förbi fören.
I sjöfartsreglerna finns inga exakta krav på hur många meter det bör finnas mellan fartygen.
Routa säger att det är förståeligt att de som befann sig på Aranda upplevde situationen som skrämmande då ett ryskt krigsfartyg och en rysk helikopter kommer mycket nära.