Uppkopplat sopkärl vet när det är fullt
Esboföretaget Enevos sensorsystem vet på förhand när en viss soptunna kommer att bli full. Det gör det möjligt att optimera sopbilarnas körrutter. – Här har samhället chans att spara stora pengar, säger grundaren Fredrik Kekäläinen.
Den ser ut ungefär som en Oltermanni-ost, granngul och rund, och med ett robust skal av gummi. Sensorn som utvecklats av Esboföretaget Enevo skruvas fast under locket på ett sopkärl där den fungerar som ett ekolod. Sensorn är trådlöst uppkopplad till internet
och tillsammans med mjukvaran håller systemet sophanteringsföretaget underrättat om tillståndet i tunnan.
I dag finns Enevos sensor i cirka 5 000 soptunnor världen över, men om ett år räknar företaget med att antalet är minst 100 000.
Det betyder att enorma mängder data om folks soprutiner samlas i Enevos servrar. Genom att analysera datamassorna går det att urskilja trender och utifrån dem förutse när kärlen blir fulla, vilket i sin tur gör att sopbilarnas körrutter kan optimeras. De skickas ut bara när det behövs.
– Det här sparar samhället enorma summor pengar, säger Fredrik Kekäläinen, Enevos grundare och vd.
Sensorn mäter också bland annat temperaturen och kan genast reagera på om någon slängt grillkol i sopkärlet. Sådant upptäcker systemet på några minuter och kan hindra eldsvådor.
Praktiskt problem
Företagsidén föddes 2011. Kekäläinen, som då bodde i USA, hade funderat en tid på att starta ett företag kring uppkopplade föremål. Under ett Finlandsbesök träffade han sin gamla kompis Johan Engström som ondgjorde sig över sitt husbolags stigande
sophanteringskostnader och över att sophämtarna benhårt håller fast vid sitt körschema oavsett om tunnorna behöver tömmas eller inte.
– Då stod det klart vad vi skulle satsa på, säger Kekäläinen.
De första ett och ett halvt åren satte Kekäläinen och Engström in egna pengar i det nystartade bolaget och jobbade utan lön. De började tillverka sensorer manuellt och installera dem på prov hos potentiella kunder för att få referenser. Så småningom fick de
finansiering av ängelinvesterare och innovationsfinansieringsverket Tekes. Den första egentliga kunden var Östra Nylands avfallsservice sommaren 2012.
I augusti i år avslutade Enevo en ny finansieringsrunda där riskkapitalbolag som Earlybird, Lifeline Ventures, Teollisuussijoitus samt Nokiaordföranden Risto Siilasmaa tillsammans investerade 6,4 miljoner euro i bolaget.
Enligt Kekäläinen går företaget runt ekonomiskt redan nu men nytt kapital behövs eftersom man vill växa snabbt. Tills vidare finns de flesta kunder i närområdet men för framtiden är de stora marknaderna USA, Japan och andra länder där mängden avfall är stort
samtidigt som också bruttonationalprodukten och folkmängden är stora. Också de stora europeiska länderna samt Norden är intressanta områden.
Några egentliga konkurrenter har Enevo inte. Kekäläinen säger att tajmningen varit viktig för möjligheten att utveckla konceptet. Ännu för några år sedan skulle systemet ha stupat på dåliga trådlösa nätförbindelser, dyra komponenter och för kort batteritid.
– Det skulle aldrig fungera om någon var tvungen att åka runt och byta batteri en gång i månaden.
Enevo säljer inte sin sensor som ett engångsköp utan erbjuder kunderna en prenumeration på att vara med i systemet. Utlovad batteritid är minst tio år – längre än livslängden på många soptunnor.
Omvänd princip
Nästa steg blir att tillämpa principen på till exempel oljecisterner och förråd av sand mot vinterhalka, som ofta finns på otillgängliga platser. Här är principen den omvända, systemet meddelar inte när behållarna ska tömmas utan när de ska fyllas på.
– Här finns möjlighet att bredda marknaden fast tekniken är densamma, säger Kekäläinen.