Hård kamp om chokladälskarna
I slutet av september valdes chokladen Fazers blå än en gång till Finlands mest uppskattade varumärke. Men det hindrar inte konkurrenterna från att ha högt ställda mål. Kampen om chokladvännernas gunst är hård
Fazers tidigare affärspartner Cloetta har lanserat flera nya chokladprodukter på den finländska marknaden i år och tanken är utmana de etablerade stora marknadsaktörerna.
Varumärket Cloetta ska också bli mera känt bland finländska konsumenter. Samtidigt jobbar numera amerikanskägda Marabou hårt på att öka sin marknadsandel i Finland.
Finländarna är ett folk som i en internationell jämförelse äter mycket choklad, men marknadsledaren Fazer kan ändå inte slå sig till ro. Sötsaksskatten i Finland har höjt priset också på chokladprodukter och hälsotrenden har fått en del konsumenter att dra öronen åt sig. Från toppåret 2010 då finländarna åt närmare sju kilogram choklad per person och år har siffran kommit ner lite.
– Choklad är en njutningsprodukt, säger Veronica Lindholm, vd för Mondelez Finland.
Lindholm är ansvarig för Marabous produkter, men också för LU:s kex, Philadelphiaostarna och Gevalias kaffe på den finländska marknaden. Hon konstaterar att då det gäller choklad är varumärke och popularitet ingenting man bygger upp över en natt, det gäller att jobba långsiktigt och känna till konsumenternas smak.
I Sverige är till exempel kokos och marsipan betydligt populärare smaker än i Finland. Där är även marknaden för mörk choklad fortfarande större än i Finland, fast den växer också här. Då det gäller mörk choklad är Marabou störst också på den finländska marknaden.
Väcker intresse
Konkurrensen både mellan företag och varumärken ökar hela tiden, men det är något Veronica Lindholm ser positivt på.
– Det känns som om konkurrensen i Finland har blivit mycket tuffare under de senaste åren, det är många aktörer som vill in och utmana marknadsledaren. Jag hoppas totalmarknaden ökar, säger hon.
Också Tom Lindblad, vd för Fazers sötsaker, ser positivt på den ökande konkurrensen.
– Om vi som marknadsledare tillsammans med våra starkaste konkurrenter utvecklar marknaden så hålls intresset för produkterna uppe, säger Lindblad.
Också utan en ökning av totalmarknaden siktar Marabou på att växa i Finland. Att någon ny aktör skulle komma in och snabbt roffa åt sig marknadsandelar tror inte Veronica Lindholm på, för folks smak är någonting som förändras långsamt. Marabou har jobbat för sin position i Finland i snart 50 år och först nu börjar det gå fortare att växa.
Fazer och Fazers blå är väl etablerade och klara marknadsledare, men Tom Lindblad påpekar att man inte kan vila på lagrarna för den skull. Det gäller att hela tiden hålla produkterna intressanta, samtidigt som man inte ska göra för stora, dramatiska förändringar i ett gammalt, värdefullt varumärke.
– Vi följer hela tiden med vad våra konkurrenter gör och har stor respekt för deras produkter och åtgärder. Sedan gäller det för oss att utveckla våra egna produkter på rätt sätt för att ta upp kampen, säger Lindblad.
Att Fazer och Cloetta varit partner tror Lindblad inte att inverkar på konkurrensen i Finland. Cloetta har sina chokladprodukter, Fazer har sina egna.
Unga viktig grupp
Veronica Lindholm konstaterar att Marabou vuxit kraftigt i Finland, i alla åldersgrupper, men speciellt bland dem som är under 34 år. För att attrahera de unga konsumenterna jobbar också Fazer, bland annat genom att försöka hitta ett produkturval som passar alla åldersgrupper.
– Vi är inte oroliga för att de unga inte skulle gilla Fazers blå, säger Lindblad.
Produkturvalet fäster både Lindblad och Veronica Lindholm stor uppmärksamhet vid. Marabou är selektivt då bolaget väljer vilka produkter som ska lanseras i Finland, påpekar Lindholm. Till exempel choklad med smak av det populära Dominokexet var en succé.
– Det ligger mycket forskning bakom då vi lanserar nytt, här gifter vi två starka varumärken med varandra, säger Lindholm.
Hon konstaterar att fördelen med en global ägare är att man har resurser till forskning och utveckling på ett annat sätt än ett mindre bolag skulle ha. Samtidigt gäller ändå att smaken är lokal, inte global.
Hållbart och inhemskt
Marabou fäster också stor vikt vid hållbarhetsarbetet och all den choklad som tillverkas vid bolagets fabrik i Upplands Väsby strax norr om Stockholm använder sig enbart av kakaoböner som är certifierade av miljöorganisationen Rainforest Alliance.
– Både kunder och konsumenter kräver en hållbar produktion, säger Lindholm.
Hållbarheten är viktig också hos Fazer och Tom Lindblad poängterar för sin del att Fazer tillverkar så gott som all sin choklad i Finland. Fazers blå är så till vida unik att den tillverkas av färsk, rinnande mjölk och av kakaobönor med en unik smak, påpekar han.
– Det är ingen självklarhet att ens produkter med finska namn längre tillverkas i Finland, säger Lindblad.