Aftonbladsbossen Jan Helins tes är online först
Aftonbladet är en av de få aktörer som varit framgångsrik på den digitala sidan. Med sina över tre miljoner unika besökare dagligen har sajten blivit den främsta nyhetskällan för många svenskar.
Jan Helin, som är ansvarig utgivare och chefredaktör för Aftonbladet och tidigare också jobbat som chefredaktör på Ålandstidningen säger att online först är en tes som ovillkorligen måste gälla.
– Vi förstod detta tidigt, att utvecklingen måste ligga digitalt. Läsarna lämnar papperstidningen och den som tror något annat kommer det att gå det illa för.
Helin menar att frågan om när papperstidningen försvinner är totalt ointressant och egentligen inte har något med journalistik att göra. Det att plattformen ändras förändrar inte skälet för att finnas till. Han ser ändå att papperstidningen kan ha en roll i framtiden.
– Det är ett utmärkt komplement till ett mediehus eftersom det är en fysisk produkt. Fysiska produkter har ett värde som är svårt att ersätta online.
Helin gör en jämförelse med Apple som har merparten av sin försäljning på webben. Ändå lägger de hundratals miljoner dollar på att bygga de tjusigaste butikerna på de dyraste adresserna i världen.
– De gör det för att det är viktigt att ha fysisk närvaro, för att bygga sitt varumärke och känslan runt produkterna.
Kombination lockar läsare
Aftonbladet orienterade tidigt om sig och började satsa på det digitala trots att andra tidningar backade. En annan nyckel till att tidningen varit framgångsrik är enligt Helin att de satsar på att ge läsaren vad de vill ha. Det gäller att ge rätt innehåll till rätt läsare vid rätt tillfälle.
– Kvällstidningar har lätt för att erbjuda en kombination av högt och lågt och prickar fler av de mänskliga behov när det kommer till journalistik än tidningar som är upptagna av sin egen tjusighet.
Enligt Helin måste den journalistiska kvalitén definieras om när den digitaliseras och blir mätbar, delbar och hamnar i dialog med publiken.
– När journalistik blir mätbart avslöjas en mänsklig egenskap. Människor säger att de läser en sak och klickar i verkligheten på något annat.
– Man måste ha respekt för vad läsarna vill ha och försöka utveckla journalistik som engagerar läsarna. Men att bara klickmaximera kommer att utarma journalistiken i längden, varnar Helin.
"Välj position"
Om de finlandssvenska mediehusen säger Helin att de har flera intressanta punkter och unika aspekter som Aftonbladet saknar.
– De är lokala, de har ett innehåll som är mycket närmare användarna och dessutom har de den intressanta rollen att hålla ihop en språklig del i Finland som ingen annan har. Men hur viktiga de här delarna är kan jag inte bedöma.
Det han tror att de finlandssvenska medierna måste bestämma sig för är om man ska vara med i racet om att vara en primär nyhetskälla.
– Är det positionen man vill ha eller är man ett komplement när läsarna redan känner till nyheterna och ger något unikt från kulturella eller lokala förtecken? Det tror jag är den stora frågan. Att allt detta måste ske online först är helt givet.