Schwarzenegger ger affärsfolket muskler
Fem år efter starten är Nordic Business Forum ett jätteevenemang som lockar 5 300 deltagare. I år låter de sig bland annat inspireras av Arnold Schwarzenegger och hans väg till framgång.
Jyri Lindén som är medgrundare och huvudarrangör av Nordic Business Forum säger att valet av Arnold Schwarzenegger som föreläsare hänger samman med årets tema, Forward, framåt.
– Schwarzenegger är en person som tagit sig till toppen inom många olika områden, idrott, film, politik och affärslivet, trots att hans utgångsläge inte alltid varit det bästa. Vi vill veta vad han har gjort för att lyckas, säger Lindén.
När den tidigare kroppsbyggaren, actionhjälten och guvernören anländer till Helsingfors, hur länge han stannar och andra praktiska arrangemang kring besöket, kan Jyri Lindén inte avslöja.
Nordic Business Forum ordnas i dag och i morgon vid mässcentret. Efter fyra år i Jyväskylä hålls seminariet nu för första gången i Helsingfors.
Första Nordic Business Forum arrangerades av Lindén och studiekompisen Hans-Peter Siefen under anspråkslösa former 2009. De hade två år tidigare blivit bekanta under en kurs i marknadsföring vid Jyväskylä universitet.
– Vi började genast prata våra egna grejer och lyssnade inte så mycket på föreläsaren, minns Lindén.
Båda hade redan i tonåren egna företag och hade besökt många affärsseminarier både i Finland och utomlands. Så småningom utvecklades en tanke om att själva arrangera ett seminarium.
– Till det första seminariet kom 80 deltagare som betalade 10 euro i inträde. Föreläsare var några bekanta som ställde upp gratis.
Men deltagarna trivdes och arrangörerna fick blodad tand. Året därpå var temat ansvar, och Lindén och Siefen tog frimodigt kontakt med USA:s ex-president miljökämpen Al Gore, som tackade ja till ett Jyväskyläbesök. Sedan dess har listan på kända talare blivit lång.
Förutom Schwarzenegger medverkar i år bland andra affärskonsulten och författaren Jim Collins, vars bok Good To Great (2002) är den mest kända. Andra talare är Asia Air-grundaren Tony Fernandes från Malaysia, Manchester United-managern sir Alex Ferguson och tidigare Kone-vd:n Matti Alahuhta.
Årets seminarium var slutsålt redan för fem månader sedan, vilket innebär 5 300 deltagare från 20 länder, 2 000 personer fler än i fjol. Ändå betalar deltagarna kring tusenlappen för en normalprisbiljett och nästan det dubbla för en vip-biljett.
Enligt Lindén är det arrangörernas entusiasm som är hemligheten bakom seminariets popularitet.
– Vi gillar verkligen det vi gör och det präglar hela arrangemanget.
– Vårt mål är att erbjuda konkreta idéer och tankar som arbetsredskap att ta med sig i det praktiska arbetslivet. Vi hoppas att folk får inspiration, energi och många nya kontakter.