Stockmann säljer Hobbyhall
Varuhuskoncernen Stockmann har avslöjat nya detaljer om sin nya strategi.
Enligt den säljs postorderföretaget Hobby Hall och de 16 Seppäläbutikerna i Ryssland stängs.
I stället satsar Stockmann på att utveckla modevarukedjan Lindex som har verksamhet i 16 länder. Målet är att Lindex ska vara ett genuint modevarumärke och att kedjan framgångsrikt ska expandera på de internationella marknaderna.
Den biten ska skötas av en ny operativ styrelse som leds av Fiskars Swedens vd Per Sjödell. Mera internationellt kunnande i styrelsen kommer via Tracy Stone som jobbar som global försäljningsdirektör för klädmärket Gant samt Rossana Mariano som är vd för PR-byrån RMPR. Enligt Stockmann har de båda en bred erfarenhet av mode- och detaljhandel samt av internationell expansion.
Stockmanns nya strategi ska godkännas före årsskiftet. Då inför Stockmann en ny struktur som bygger på tre affärsenheter: Stockmann Retail, Real Estate och Fashion Chains.
Stockmann Retail ska koncentrera sig på att utveckla Stockmanns varuhus och näthandeln. Enheten ska ledas av Jouko Pitkänen som nu är direktör för Stockmanns varuhus i Ryssland och Baltikum.
Real Estate ska effektivera användningen av de fastigheter som Stockman äger i Helsingfors, S:t Petersburg, Tallinn och Riga. Björn Teir har utnämnts till vd för den enheten. Han är för närvarande är vd för Forum Capita och Mercator som äger Forumkvarterets fastigheter och driver köpcentret Forum i Helsingfors.
Den tredje enheten Fashion Chains ansvarar för Stockmanns modekedjor och leds av Lindex vd Ingvar Larsson.
Stockmann konstaterar i ett pressmeddelande att processen med att rekrytera en ny vd framskrider planenligt. Den förre vd:n Hannu Penttilä avgick i augusti.