Flygbranschens tillväxt ojämnt fördelad
Blodbad, har Aer Lingus vd Christoph Mueller sagt om konkurrensen mellan flygbolagen. Branschen växer, men tävlingen blir allt hårdare och gränsen mellan lågprisbolag och traditionella flygbolag blir allt diffusare.
Air France piloter fortsätter att strejka och har fått bolaget att skjuta på planerna på ett lågprisbolag. Lufthansas piloter punktstrejkar och hos Finnair har piloterna slutit ett avtal som sänker lönen och förlänger arbetstiden. Flygbranschens kris påverkar personalen trots att den internationella branschorganisationen IATA spår bättre tider.
– Branschen växer, men tillväxten fördelas mycket ojämnt, säger Jorma Mäntynen, trafikprofessor vid Tammerfors tekniska universitet.
Det är ingen ljus bild av de traditionella flygbolagens framtid Mäntynen målar upp. Bolag som jobbar för att skära i sina kostnader har alltid en besvärligare sits än bolag som börjar från rent bord, påpekar han. Det är lättare att introducera nya serviceformer än att skära i existerande.
Asien är det geografiska område som nu påverkar flygbranschen mest. Inte nog med att befolkningen i många asiatiska länder nu börjat resa betydligt mer än den gjorde tidigare, den asiatiska flygtrafiken avregleras och stora bolag österifrån kommer småningom att konkurera också i Europa, tror Mäntynen.
– Lägg till det att överkapaciteten i Europa är hur stor som helst så är det lätt att se att alla inte klarar sig, säger han.
Eget varumärke
Arbetskonflikterna hos de europeiska flygbolagen ställer frågan på sin spets. Air France vill flytta över en del rutter och piloter till sitt lågprisbolag Transavia och betala piloterna enligt lokala löneavtal i de länder bolaget jobbar i. Det här godkänner inte piloterna.
Tyska Lufthansa vill höja piloternas pensionsålder, vilket där väckt protester och alltså lett till punktstrejker.
Här hemma slöt Finnair ett nytt avtal med piloterna för ett par veckor sedan. Finnair uppger att bolaget sparar genom åtgärder som berör piloternas arbetstid och löner.
Eftersom motsvarande avtal inte har nåtts med kabinpersonalen har Finnair under året lagt ut allt flera rutter på utomstående företag.
– Egen kabinpersonal är en del av Finnairs varumärke, men att på långdistansflyg ha också personal från det land man flyger till, det är service, säger professor Mäntynen.
Servicen är en av de saker som skiljer de traditionella flygbolagen och lågprisbolagen åt. Där bolag som Finnair och Lufthansa har servicen inbakad i sina priser kan man hos de andra bolagen välja vad man vill ha och betala bara för det. Dels blir det billigare för kunden, dels kan kunden välja exakt vad hon vill betala för.
– Förr använde lågprisbolagen sekundära flygplatser och saknade service. I dag använder de centrala flygplatser och introducerar första klass för mer krävande passagerare.
Han nämner Norwegian och Air Berlin som exempel på bolag som genomfört sådana åtgärder. Att de dessutom utvidgar sitt utbud till långdistansrutter skärper konkurrensen med de traditionella bolagen ytterligare.
Staten black om foten
Finnair är ett litet flygbolag och Mäntynen ser samarbete med andra bolag eller en uppgång i ett större som den enda möjligheten att klara sig på sikt. Asienstrategin är bra och där kan Finland dra nytta av sitt geografiska läge, konstaterar professorn. Genom allianser har Finnair redan börjat samarbeta både i USA och i Japan.
– En annan sak är sedan att det ryska luftrummet är en risk. Men den ryska risken fanns långt före krisen i Ukraina och flygbolagen är väl medvetna om den. Talar man politik väger pengar lätt, säger han.
Finska staten borde göra sig av med sitt innehav i Finnair, tycker Mäntynen. En statlig ägare speglar en tid som flytt och hör inte hemma i dagens hårt konkurrensutsatta värld, tycker han.
– Staten som ägare är en black om foten, det kan inte hjälpas.
Just nu är statens andel av Finnair 55 procent, men diskussioner om att sälja en del av aktierna har pågått bland politiker en längre tid. Fortfarande klassas flygbolaget ändå som ett bolag där staten har strategiskt intresse av att vara majoritetsägare.
Mäntynen klassar det ändå som ett mindre mirakel om Finnair på sikt kan bevara sin självständighet. En annan sak är enligt honom sedan att varumärket kan finnas kvar även om ägaren byts ut eller Finnair går upp i en större allians. Vilken vill han inte spekulera i.
– Det skulle vara klokt av staten att sälja aktierna, eller åtminstone bli minoritetsägare, säger han.
Pressa kostnaderna
Den internationella luftfartsorganisationen IATA:s siffror visar att branschen väntar sig en tillväxt i år, även i Europa. De internationella passagerarsiffrorna för juli visade också en tydlig uppgång.
Air Lingus vd Christoph Mueller sade i en intervju i norska Dagens Näringsliv att biljettpriserna på flygen fortsätter att sjunka. Men det finns många branschanalytiker som tror på högre priser också.
– Det gäller att hela tiden hålla koll på marknaden och försöka pressa kostnaderna. Det gör bolagen till exempel med nya, bränslesnålare flottor, säger Mäntynen.