Kort batteritid smartklockans akilleshäl
Smartklockan väntas få ett uppsving under 2015, men kort batteritid bromsar den största etusiasmen, förutspår Gartner.
Sju av världens tio största mobiltillverkare har nu gett sig in på marknaden för bärbar elektronik, så kallade wearables. För ett år sedan hade bara två mobiltillverkare gjort det. Det framgår ur analysföretaget Gartners färska rapport Competitive Landscape: Smartwatches and Smart Wristbands.
Att Apple nyligen visade upp sin smartklocka Apple Watch väntas öka konsumenternas intresse för produktgruppen, även om Gartner förutspår att det höga priset – den billigaste modellen kostar 270 euro – kan avskräcka.
De tidiga smartklockorna Sony Smartwatch och Samsung Gear väckte uppmärksamhet i medierna men ingen större entusiasm hos konsumenterna.
– Nyare versioner har klart bättre design och användarupplevelse, och därför väntar vi att intresset växer mot slutet av året, skriver Gartner-analytikern Anette Zimmerman.
De smartklockor som Gartner har testat förkortade mobilens batteritid med mellan två och åtta timmar beroende på klocka och mobil. "Att mobilen fungerar bara en halv dag innan den måste laddas är inte idealiskt och gallrar bort användare som har mobil med icke-utbytbart batteri", heter det i rapporten.
Gartner ser också ett problem i att smartklockor och annan bärbar elektronik ytterligare ökar mängden apparater som ska laddas. Men lång batteritid och tunn design är en ekvation som inte går ihop.