Rovio stiger in i skolan
Spelföretaget Rovio tar steget in i Helsingfors universitet och börjar utveckla undervisningsmaterial tillsammans med forskare och lärarstuderande. – Visst har samarbetet väckt diskussion, men man måste våga ta modiga beslut, säger professor Kristiina Kumpulainen.
Rovio Fun Learning Research Lab heter laboratoriet som på tisdag öppnade i Helsingfors universitets lokaler på Brobergsterrassen. Här ska forskare och lärarstuderande testa nya lekfulla inlärningsmetoder och -material på barngrupper. Genom en glasvägg i ett rum intill kan man osedd iaktta hur det går.
Rovios inlärningslaboratorium verkar i anslutning till universitetets Playful Learning Center, PLC. Tillsammans ska parterna utveckla framtidens läromedel baserade på lekfull inlärning.
– Tanken är att utveckla läromedel som får barnen att fastna på kroken lika effektivt som ett mobilspel, säger Sanna Lukander på Rovio Learning.
Laboratoriet ska stå öppet också för andra företag som vill testa läromedel i spelform och låta universitetets forskare utvärdera dem. En förhoppning är att samarbetet ska ge upphov nya finländska exportprodukter.
– Projektet kombinerar två finländska toppvarumärken, finländsk pedagogik och Angry Birds. Finland är en global stormakt när det gäller inlärning, säger Lukander.
"Spränger gränser"
Kristiina Kumpulainen, professor vid institutionen för lärarutbildning vid Helsingfors universitet, medger att det nära samarbete med ett kommersiellt företag väckt diskussion.
– Vi spränger gränser. Då uppstår lätt rädsla och negativa känslor. Men vill man åstadkomma någonting nytt måste man ta risker. Att blunda för den verklighet vi lever i är ingen lösning.
Kumpulainen säger att det givetvis gäller att komma ihåg sina roller.
– Som forskare jobbar vi med hjärtat och med universitetets grunduppgift i bakhuvudet. Vi främjar gärna finsk företagsamhet, men tänker inte börja marknadsföra enskilda företags produkter, säger Kumpulainen.
"Hålla dörren öppen"
Sedan tidigare har bland annat Microsoft samarbetat med finländska skolor kring innovativa inlärningsmetoder.
Professor emeritus Håkan Andersson, som varit verksam vid Pedagogiska fakulteten i Vasa sedan starten 1974, konstaterar att kopplingen till kommersiella intressen är en gammalstridsfråga. Men han säger att man inte ska stänga några dörrar, utan undersöka om verksamheten stämmer överens med grundläggande pedagogiska principer och hänsyn till barnen.
– Hittar man samverkansmöjligheter så ska man vara öppen.
Alf Rehn, professor i företagsekonomi vid Åbo Akademi, säger att samarbete mellan skolvärlden och kommersiella företag är vanligt i många länder, framför allt i USA.
– Visst finns det risker med alltför mycket kommersialism i skolvärlden, men en annan risk är att företagen har för höga förväntningar på att de gynnas av samarbetet. I allmänhet har vi en övertro på sponsring och en undertro på ungas förmåga att veta när de blir manipulerade. De flesta förstår nog att Rovio inte bara har osjälviska syften med sitt samarbete.
Rehn påpekar att hela samhället är genomsyrat av reklam och lyfter framknattefotbollens speltröjor med sina företagslogotyper, något som ganska få störs av. Mer oroad är han över sättet på vilket företagen smyger sig in i sociala medier.
– Och var går gränsen mellan reklam och populärkultur. The Lego Movie till exempel är en två timmar lång reklamfilm, som vi dessutom betalar för att se.