Mathandel via nätet går trögt
Genombrottet för mathandel via nätet dröjer. De stora affärskedjorna satsar, men verkar ändå inte riktigt tro på konceptet.
I huvudstadsregionen har det redan i flera år varit möjligt att beställa sin matkasse via internet och få den hemkörd. Men trots att det finns flera aktörer i branschen är omfattningen liten – storleksordningen är några enstaka promille av den totala finska dagligvarumarknaden på 16 miljarder euro.
Både Kesko och S-gruppen har öppnat matbutiker på nätet men ser flera problem med verksamheten.
För bägge är nätbutikerna en förlustaffär. Inom Förbundet för finsk handel väntar man inte heller några snabba ändringar i finländarnas köpbeteende.
– Det är dyrt att plocka ihop och framför allt distribuera maten till kunderna. Det finns ingen chans att ta igen den här kostnaden i det pris som kunden betalar, säger Ilkka Alarotu, sortimentdirektör på S-gruppen, som är störst i Finland på mat via nätet.
Hur länge det kan ta innan verksamheten eventuellt går på plus vill Alarotu inte spekulera om.
Enligt Mika Rautiainen, direktör på Ruokakesko, är en förutsättning för lönsamhet att man kan distribuera stora volymer inom ett litet område, vilket är möjligt bara i stora och tättbebyggda städer.
Storbritannien nämns ofta som ett föregångsland när det gäller mathandel via internet, och framför allt dagligvarukedjan Tesco hör till dem som har lyckats. Men globalt finnas bara enstaka företag som gör vinst på verksamheten.
Mika Pantzar, forskningsprofessor på Konsumentforskningscentralen, är tveksam till de lösningar som erbjuds i dag. Framför allt tror han inte att folk kommer att börja sitta hemma och vänta på att leveransen ska dyka upp.
– Ska det här segmentet ha en framtid så måste infrastrukturen sättas i skick. Det måste finnas platser där maten distribueras och kan hämtas, folk ska inte behöva vara hemma och vakta.
Keskos Mika Rautiainen är väl medveten om det här problemet. Därför tror han i dag mest på ett så kallat click-and-collect-koncept, som går ut på att kunden under dagen gör sin beställning på nätet och sedan plockar upp sin kasse på vägen hem från jobbet.
– Vi har testat konceptet och startar en sådan här service inom några veckor.
I framtiden tror han inte på ett enda koncept för dagligvaruhandel på nätet, utan på många varianter.
– Den ena ytterligheten kan vara leverans ända in i kylskåpet på ett äldreboende och den andra ytterligheten click-and-collect-konceptet. Däremellan kommer det säkert att finnas en lång rad mellanformer.
Hankenprofessorn Åke Finne tror däremot att mathandel via nätet definitivt är ett fenomen som kommer.
– Tidsperspektivet är svårt att bedöma, men inom handeln överlag händer just nu väldigt mycket som är svårt att greppa. Alla bokar redan sina flygbiljetter på nätet, och musikbraschen har förändrats helt. Nu börjar också allt fler köpa sina kläder via nätet.
Finne konstaterar dock att livsmedel ställer andra villkor är till exempel kläder, eftersom kravet på förtroende är större.
– När man ser hur fräschheten på grönsaker kan variera från dag till dag i en vanlig butik så är många säkert rädda att det i nätbeställningen smygs in också sådant som är mindre färskt.
Både Finne och Mika Pantzar tror att mindre affärer som har en tydlig egen profil, till exempel säljer ekologiskt eller närodlat, har större chans att lyckas är nätbutiker med ett standardsortiment.
I viss bemärkelse är Kauppahalli 24 just en sådan butik eftersom den är helt fristående från de stora kedjorna och saluför varor också från små producenter. Vd Hanna-Kaisa Risku tror att mathandel via nätet är en framtidsbransch.
– Tiden är mogen nu. Folk har vant sig vid att köpa allt möjligt annat via nätet och då är steget inte så stort att också beställa mat. Ser man på situationen i Storbritannien så tror jag att samma utveckling är att vänta här.
Enligt Risku är barnfamiljer en viktig målgrupp, och i framtiden kanske även seniorer i takt med att datoranvändning blir vanligare också bland äldre.