Isbrytarna väjde för sanktionerna
Finlands regering kan ha räddat tusentals arbetstillfällen då den förhandlade bort isbrytartjänster från EU:s sanktionslista mot Ryssland.
En tjänstemannakälla på Utrikesministeriet uppger till FNB att Finland under EU-förhandlingarna såg till att isbrytartjänsterna inte kan tolkas höra till sanktionerna. Man ansåg först att formuleringen lämnade för stort utrymme för tolkningar
Tero Vauraste, vd för det statsägda aktiebolaget Arctia Shipping, är lättad över att den finländska regeringen lyckades förhandla bort isbrytartjänsterna från sanktionslistan.
Hur allvarliga konsekvenser sanktionerna hade kunnat få är svårt att säga enligt Vauraste.
– Det är svårt att säga en siffra eftersom vi inte vet hur länge sanktionerna skulle ha varit i kraft.
Om isbrytartjänsterna hade funnits med på sanktionslistan hade företaget kunnat gå miste om både beställningar på flera hundra miljoner euro och tusentals arbetstillfällen.
– Man räknar med att Ryssland kommer att behöva kring 20 nya isbrytare inom de närmaste 5–10 åren. De ska planeras, byggas och fraktas. Det är en stor möjlighet för hela Finlands isbrytarkluster och vi borde jobba aktivt för den här möjligheten.
I dagsläget byggs fyra ryska isbrytare i Finland. Enligt Vauraste är krings 60 procent av världens alla isbrytare planerade och byggda i Finland.
Sanktioner mot isbrytartjänster hade också kunnat äventyra det nybildade Arktiska ekonomiska rådets verksamhet vars främsta uppgift är att främja relationerna, minska av handelshinder och stödjande av en hållbar ekonomisk verksamhet i det arktiska området.
Sanktionerna som trädde i kraft i går berör tjänster som har att göra med oljeletning och oljeproduktion tills havs och i arktiska områden samt med oljeskifferprojekt.