Teleoperatörer får bakläxa
Teleoperatörerna är alltför dåliga på att ge kunderna information om villkoren när man gör upp avtal om mobilanslutningar.
Det är Konsument- och konkurrensverket samt Kommunikationsverket som ger teleoperatörerna bakläxa. Efter klagomål från kunder har myndigheterna själva undersökt hur DNA, Elisa och Telia Sonera säljer mobilanslutningar och i vilken utsträckning de ger kunderna tillräckliga möjligheter att fördjupa sig i avtalsvillkoren.
Enligt utredningen får en del kunder till exempel inte alls några skriftliga avtalsvillkor med sig från affären. Bara tre procent av kunderna fick stifta bekantskap med alla villkor i mobilanslutningsavtalet när det ingicks.
Myndigheterna kräver att operatörerna vidtar åtgärder som förbättrar kundernas rättsskydd, och påpekar att mobilanslutningar ska göras upp skriftligt och kunden har rätt att få ett eget exemplar av avtalsvillkoren i skriftlig form. Konsumenten måste också ges tillräckliga möjligheter att fördjupa sig i avtalet innan det ingås.
Undersökningen avslöjade också andra brister, till exempel när det gäller information om priser och om mottagande av digital direktreklam.
Myndigheterna väntar nu på teleoperatörernas redogörelse över vad man tänker göra, och beslutar därefter om fortsatta åtgärder.