Fresker för fina för Arbis
När Tove Janssons fresker flyttas till Konstmuseet i Tennispalatset får fler stadsbor chansen att beundra dem. – Det är väldigt trist för oss, säger läraren i bildkonst Hans-Peter Holmstén.
Det som inte var fint nog för stadshusets personalmatsal har prytt väggarna i Svenska arbetarinstitutets foajé sedan 1970-talet. Tove Janssons fresker Fest på landet och Fest på stan har varit utlånade till Jansson-utställningen på Ateneum. Den stängde på söndagen men de värdefulla konstverken kommer inte tillbaka, vilket upprör både Arbis personal och HBL:s läsare.
Orsaken är att freskerna inte är säkra på Arbis, enligt Konstmuseets chef Maija Tanninen-Mattila.
Konstverken som ägs av Helsingfors stad är stora och tunga. Därför är det inte tjuvarna som oroar utan risken för skador. På Arbis väggar är freskerna utsatta för repor som till exempel varutransporter eller alltför nyfikna besökare orsakar. Det är dyrt att reparera skadorna.
– När freskerna flyttas till konstmuseets galleri i Tennispalatset kan också en större publik ta del av dem, säger Maija Tanninen-Mattila till TV-Nytt.
Arbis personal informerades förra veckan genast efter konstexperternas bedömning.
Läraren i bildkonst Hans-Peter Holmstén reagerade med en insändare i söndagens HBL. Enligt honom är det sorgligt ”att bli förd bakom ljuset på det här viset då det aldrig varit aktuellt att freskerna inte skulle återlämnas hem.”
När HBL möter honom på Arbis i Tölö frågar han:
– Är det så att skolorna inte längre får förvalta nationalegendom?
Rektor Gunborg Gayer försäkrar att Arbis väggar inte kommer att gapa tomma.
– Freskerna har ju varit en del av det här huset. Men vi får annan konst i stället, kanske av unga konstnärer som nu är aktuella.
Arbis direktion möts i dag. Tove Janssons konstverk kommer säkert på tal.
– Jag vet att det här väcker känslor. Men så fort det blev klart att vi inte får tillbaka freskerna informerade jag personalen och direktionen, säger Gunborg Gayer.