Finnair drabbas hårt
På Finnair vägrade man i går spekulera i vad som sker om Ryssland förverkligar hotet om att förbjuda överflygningar. Analytiker världen över är dock ense: det slår hårdast mot Finnair.
– Vi vill inte spekulera i de här sakerna förrän vi får ett officiellt beslut om vilken omfattningen blir, ifall ett eventuellt flygförbud införs, säger direktör Päivyt Tallqvist, som ansvarar för Finnairs medierelationer.
Förmodligen har bolaget dock full beredskap att snabbt söka nya flygkorridorer. De ekonomiska följderna blir däremot enorma för bolaget som har använt de snabba Asienrutterna som en trumf i sin marknadsföring. Bolagets framtidsstrategi vilar också tungt på Asientrafiken.
Bloomberg Businessweek utredde nyligen vilka flygbolag som drabbas hårdast om det ryska luftrummet stängs. Finnair hör till dem. Enligt Flightradar24, som i realtid följer med världens flygtrafik, är det bara Air France-KLM och Lufthansa som flyger frekventare än Finland över Sibirien. Under den undersökta veckan hade de två europeiska jättarna sammanlagt 500 flygningar medan Finnair följde efter med 115 flygningar.
I fjol kom 42 procent av bolagets passagerarinkomster från Asientrafiken.
Riktad vedergällning
Får man tro den ryska affärstidningen Vedomosti är förlusterna astronomiska. Lufthansa och Air France skulle förlora en miljard euro under ett kvartal, påstår tidningen. Siffrorna har dock ansetts överdrivna.
De ryska ledarna är i alla fall mer än medvetna om hur hårt det skulle drabba de europeiska flygbolagen.
– Om de västerländska flygbolagen tvingas flyga runt vårt luftrum kan det leda till konkurser i bolag som nu balanserar på avgrundens brant. Det vore tråkigt, ansåg Medvedev.
På Finnmatkat som flyger tusentals finländare till Thailand, säger informationschef Salla Salo att man naturligtvis redan berett sig på olika alternativ.
– Jag kan inte säga hur mycket extra kilometrar det skulle innebära och hur mycket större bränsleräkningen blir. Men vi kunde snabbt lägga om rutterna efter att (det malaysiska) planet sköts ner över Ukraina. Det kan vi säkert nu också, men det är onödigt att spekulera, våra Thailandsresor börjar först i oktober.
Salo tror inte att resenärer behöver lida ekonomiska förluster om flygrutterna förlängs.
– Knappast de som redan reserverat och betalat för sina biljetter, säger Salo.
Dagens Nyheter intervjuade i går de största svenska researrangörerna med destinationer i Asien. De var alla ense om att flygtiderna kan förlängas, men att det inte kommer att påverka biljettpriserna.