Italiens vackraste by säljer hus för en euro
Australiska IT-chefen Tavia Macnaughtan säger att hon omedelbart hoppade ombord ett flygplan då hon hörde om erbjudandet i den lilla sicilianska byn: Övergivna hus till salu för en euro.
Husen visade sig vara i alltför dåligt skick för Macnaughtan men hon säger att hon förälskade sig i byn Gangi där den klänger sig i en bergssluttning.
– Jag är fortfarande beredd att investera i något här.
Och det är just det som är målet för kampanjen: att blåsa liv i den döende byn.
Cataldo Pitazza sitter i en valvgång i en medeltida kyrka. Han gläder sig åt synen av folk som kommit för att se på husen som är till salu.
– Europrojektet är fantastiskt eftersom det hjälper oss att återbefolka vår by, att få den levande igen, och förhoppningsvis inte bara under sommarsäsongen.
83-årige Pitazza har upplevt dagar då han inte mött en levande själ under sin kvällspromenad genom byn.
Traditionerna inte allt
Gangi ligger en timmes bilväg från Palermo. Byn började tömmas under flyttvågen i början av 1900-talet och utvecklingen fortsatte efter andra världskriget. Folk flydde fattigdomen och maffiabrottsligheten. Husen som nu är till salu har stått tomma sedan ägarna lämnade dem.
Det är ett tjugotal hus som säljs för en euro var. Om man är redo att betala mera har man omkring 300 hus att välja mellan, ingen av dem för över 1 500 euro.
Erbjudandet har lockat intressenter från olika håll i Italien men också från Australien, USA, Storbritannien, Dubai och Sverige.
Köparen måste punga ut en garanti på 5 000 euro som betalas tillbaka om byggnaden som köpts renoveras inom tre år.
I utbyte får man en bostad i bergen i en by som föddes på 1100-talet och som i år valdes till den vackraste i Italien. Gangi kan inte erbjuda en Medelhavsstrand men stoltserar i stället med sin friska bergsluft, gästfrihet och traditionella delikatesser.
Borgmästaren Giuseppe Ferrarello medger att det finns risker med att locka nya invånare till byn. De traditionella trattoriorna och småbutikerna kan bli tvungna att vika undan för affärer som säljer skräp till turister.
Enligt Ferrarello förstår byborna ändå att kampanjen kan innebära en ekonomisk vändpunkt.
– För de äldre är det viktigaste att ungdomen inte längre ska lämna byn. Vi visar att vi kan skapa turism mitt under den ekonomiska krisen i Sicilien.