Avhandling: Man får vara lite annorlunda i dagisgruppen
Det är inte bara barnets eget uppträdande som inverkar på om barnet får vänskapsförhållanden eller inte, utan också hur hela dagisgruppen fungerar. Det visar en färsk doktorsavhandling av Riitta Viitala.
På dagis händer det till exempel lätt att man inte ingriper i tillbakadragna barns brist på kamrater, eftersom barn som leker ensamma inte stör gruppen.
Riitta Viitala undersökte barn som fick speciellt socioemotionellt stöd i dagisgrupperna. Barnen är inte en homogen grupp utan kan vara aggressiva, hyperaktiva eller tillbakadragna.
Ett positivt drag var att barnen inte stämplar sina lekkamrater.
– Ett barn kan uppleva en kamrat som litet störande men kan ändå leka med kamraten, säger Viitala.
Traditionellt har man tänkt att barn som leker bra får vänner. Viitalas undersökning tyder på att det inte är så entydigt. Om man leker springlekar utan stora krav så är det lätt att gå med i leken. Å andra sidan kan till exempel en grupp flickor ha en mycket klar uppfattning om hur man ska leka med dockor, och har man en personlig stil att leka får man inte vara med.
I uppfostran är det viktigt att iaktta gruppens roll. Alltför ofta koncentrerar man sig bara på att lära enskilda barn kunskaper, säger Viitala.
Vuxnas exempel viktigt
Barnträdgårdslärarförbundets ordförande Anitta Pakanen håller med Viitala om att vuxna kan påverka hurdana vänskapsrelationer barnet får. Det kan ske till exempel genom hurdan atmosfär man skapar i dagisgruppen och hur man bemöter andra i gruppen. Men det är inte bara fråga om hur barnen bemöter varandra utan också om hur de vuxna gör det, säger Pakanen.
– De vuxna utgör själva ett exempel på hur man beter sig socialt och den bilden förmedlas också till barnen. Det skapar en socialt accepterad atmosfär i gruppen där man respekterar varandra och också accepterar olikhet, säger Pakanen. (FNB)
(FNB)