Itella blir "Posten" igen
I sju år har Posten hetat Itella. Nu byter verket namn till Posti Group Abp. I praktiken kommer verket på svenska att kallas "Posten".
Namnbytet skedde inte utan en smärre fadäs. Itellas pressmeddelande fick nämligen genast de svenskspråkiga medierna på bakhasorna för rubriken löd "Itella byter sitt namn till Posti". Koncernchef Heikki Malinen skyndar sig dock att försäkra att det svenskspråkiga pressmeddelandet var olyckligt översatt.
– Självklart kommer vi att betjäna kunderna på både svenska och finska och då används förstås ordet "Posten" i praktiken.
– Posti Group Oyj är koncernens registrerade firmanamn, på svenska Posti Group Abp.
Den sistnämnda varianten kanske bäst återspeglar affärsverkets internationella image, i namnet ingår ju både finska, engelska och svenska.
– Posten är ett traditionellt och ansett finländskt varumärke som med heder har betjänat finländare under 375 år. Vi är stolta över våra rötter och håller nu på att bygga upp en ny Post till ett modernt, kundorienterat och högklassigt serviceföretag, säger Malinen.
Namnbytet till Itella 2007 väckte ett ramaskri. Namnet betyder ingenting. Det härleddes från "internet" och "tele". I folkmun fick det aldrig fotfäste.
Officiellt hade Posten hetat Post- och telestyrelsen från 1927 till 1990. Då byttes namnet till Post-Tele, för att åtta senare bli Posten Finland Abp och 2007 Itella Abp.
Itellas marknadsförings- och kommunikationsdirektör Pirjo Kaasinen berättade på en presskonferens på onsdagen att en undersökning som Itella låtit utföra visade att 88 procent av konsumenterna ansåg att "Posten" är ett bättre namn än Itella.
Posten, vars snabbhet ibland kritiseras, behövde ett helt år på sig att förbereda namnbytet. Vad operationen kostade kunde ingen uttala sig om. Namnbytet slogs fast av en extra bolagsstämma.
Malinen motiverar namnbytet med att användningen av två varumärken var förvillande för konsumenterna och förorsakade extra kostnader och Posten blir därför från och med nästa år det enda varumärket.
– Det stärker vår identitet som leverantör av post-, logistik- och nättjänster. Namnet ska berätta vad vi sysslar med i huset. Därför samlas allt under ett namn, Posten.
Itella försvinner dock inte helt eftersom bolagets utländska logistikverksamhet fortsätter under namnet Itella.