Också Finavia behöver Asientrafiken
Finnairs framtid och Finavias framtid är helt beroende av varandra. Asientrafiken är ett måste för att Finavia och flygplatserna ska kunna upprätthålla och utveckla sitt serviceutbud, säger Finavias vd Kari Savolainen.
Kari Savolainen är mycket försiktig då det gäller att prata om effekterna av ett eventuellt flygförbud över ryskt luftrum. Tills vidare har Finavia bara uppgifter från ryska medier då det gäller Rysslands planer.
– Det här är en politisk fråga, säger Savolainen.
Det spirande handelskriget mellan USA och EU å ena sidan och Ryssland å den andra kommer allt annat än lägligt för Finavia. Bolaget, som ansvarar bland annat för det inhemska nätet av flygplatser, har nyss inlett ett omfattande investeringsprogram för att bygga ut och bygga om på Helsingfors-Vanda flygplats. Också på flygplatserna ute i landet görs investeringar och förbättringar.
Men mycket av flygtrafiken från Finland är beroende av Ryssland. Trafiken till Asien och Helsingfors-Vandas ställning som transitflygplats ligger till grund för investeringsbesluten, tanken är att förbättra flygplatsens konkurrenskraft just i transittrafiken mellan Europa och Asien.
– Visst finns här stora hot om konflikten eskalerar, det är klart att man blir bekymrad, säger Savolainen.
Totalt satsar Finavia 900 miljoner euro fram till 2020 på att utveckla flygplatsen och utvidga kapaciteten där. Staten står för 200 miljoner euro av den summan, men de pengarna ska ge ränta, de är inget direkt stöd.
Bara en lönsam
Förutom den utvidgade Asientrafiken har Finnair i sommar öppnat tre nya rutter till Ryssland, till Nizjnij Novgorod, Samara och Kazan.
Savolainen konstaterar att det är alldeles klart att Finnairs och Finavias framtid hänger ihop.
– Vi behöver ett starkt flygbolag som har Helsingfors-Vanda som bas, medan Finnair behöver en konkurrenskraftig flygplats att utgå från, säger han.
EU reglerar villkoren för stöd till flygplatser och flygtrafik hårt och olönsamma flygplatser ska inte få upprätthållas med hjälp av subventioner. Det här utgör ändå inget hot mot det nuvarande flygplatsnätet, trots att Helsingfors-Vanda är landets enda lönsamma flygplats. Finland är ett så stort land att platserna behövs och EU kommer knappast att ifrågasätta nätet trots att det upprätthålls med hjälp av inkomsterna från huvudstadens flygplats, tror Finavias vd.
– Ur EU:s synpunkt finns det i Finland en flygplats med 24 terminaler, säger han.
Det bästa sättet att försäkra sig om att flygplatserna ute i landet blir kvar är att använda dem, påpekar Savolainen. I inrikestrafiken och speciellt på kortare rutter har många orter svårt att konkurrera med tåget som lätt tar passagerare från centrum till centrum. Men när det gäller anslutningsflyg och längre sträckor i hemlandet är konkurrenskraften bättre.
Enkelt samband
Savolainen påpekar att passagerarantalet är avgörande för att flygbolag ska vilja flyga till vissa orter och för att Finavia ska kunna upprätthålla flygplatsen där.
– Kausaliteten är enkel. Vi får inkomster så länge flygplatserna har trafik. Finavia fungerar nu effektivt och vi kan inte göra några tigersprång för att ytterligare effektivera verksamheten, säger han.
Att den ekonomiska utvecklingen de senaste åren varit svag syns i passagerarsiffrorna inom inrikestrafiken. Men samtidigt ökar resandet till exempel från länder som Kina. Savolainen hoppas att den finländska turistnäringen kunde utvecklas och att fler passagerare från Asien kunde förmås att stanna till i Finland.
– Det är klart att ett kinesiskt par som kanske gör sin första utlandsresa på 50 år först väljer mål som London eller Paris. Men i nästa omgång borde man förmå paret att stanna i Finland. Insjöarna, skärgården och Lappland är alla exotiska mål bara man marknadsför dem rätt.
Han konstaterar att Finland och finländsk export byggt mycket på produktion av varor, men att tjänster som turism är minst lika goda exportvaror. Det är främst psykologiska skäl som försvårar den utvecklingen, tror han.
För Helsingfors-Vanda flygplats är ringbanan som tas i trafik nästa år ett välkommet tillskott. Visserligen måste man byta tåg för att ta sig till flygplatsen, men banan ger flygplatsen den spårförbindelse de flesta internationella konkurrenter har.
– Jag hoppas att banan lockar kommers till området, också andra än folk som ska resa. Det har internationella erfarenheter visat att spårförbindelser gör.