Nya bussrutter förargar i Kyrkslätt
Flera elever får längre skolväg då Helsingfors region- trafik planerar om busstrafiken i Kyrkslätt. Enligt HRT är det nya systemet tydligare. Men elevernas föräldrar ser det som en klar försämring och en trygghetsrisk.
Entusiasmen inför skolstarten är måttlig bland högstadieeleverna på den sandiga grusplanen i Bobäck i Kyrkslätt. En av anledningarna är att alla, med ett undantag, kommer att få en minst två timmar längre resa till skolan då Helsingfors regiontrafik HRT tar över ansvaret för busstrafiken i Kyrkslätt.
– Det kommer bli långa skoldagar, säger 14-åriga Sandra Tarhonen som bor i Bobäck i östra Kyrkslätt.
Anledningen till att Sandras skoldagar blir längre är att HRT ändrar om busstrafiken i Kyrkslätt från grunden. Bussen från Bobäck till Winellska skolan som hon tidigare tagit har lagts ner. I höst kommer hon i stället att ta en buss till Kyrkslätts centrum och gå två kilometer för att komma till Winellska skolan. Samma procedur upprepas på eftermiddagen då skolan är slut.
Den långa skolvägen är också en delorsak till att Sandra slutar spela handboll eftersom hon inte kommer att ha tid med läxorna.
– Den nya skolveckan blir tio timmar längre i veckan och det är ohållbart, säger Sandras mamma Maria Hallén Tarhonen.
För att lösa problemet tillfälligt kommer Sandra och henne bror Daniel Tarhonen att ta tåget från Bobäck. Men det är bara en tillfällig lösning eftersom kommunen bestämt att järnvägsstationen ska läggas ner vid årsskiftet.
Sandra är inte den enda som är besviken. I norra Kyrkslätt leder förändringen till att Diana Lemströms 9- och 11-åriga döttrar får en sammanlagt drygt åtta kilometer lång väg att gå under en skoldag.
– Bussen har gått samma rutt i 40 år. Jag har svårt att förstå att så många andra skulle behöva bussen mera än 35 barn, säger Lemström.
Skolans hållplats ur bruk
Ytterligare en förändring är att bussarna som skoleleverna åker med inte längre kommer att använda skolans busshållplats. Det har väckt mycket oro bland föräldrar på sociala medier.
Då HBL ringer upp HRT:s kollektivtrafikplanerare Ville Lepistö säger han att han är nöjd med de nya busslinjerna. Enligt honom har systemet blivit klarare för både kunder och trafikplaneraren själv.
– Om man överdriver lite kan man säga att varje busstur hade sin egen rutt i det gamla systemet.
På frågan om varför skolbussen från Bobäck inte längre går till Winellska skolan svarar Lepistö att det inte enligt hans kännedom finns elever som ska till Winellska skolan.
– Jag tar inte ställning till enskilda fall. Men det är beklagligt att någon enstaka person drabbas, säger Lepistö.
Enligt Lepistö har HRT jobbat tillsammans med kommunen för att hitta ett system för att betjäna skol- elever. Kritiken mot att bussarna inte längre kommer att plocka upp skolelever på skolans busshållplats utan stanna vid trafikerade vägar håller Lepistö inte med om.
– Så fungerar det på resten av HRT:s område. Det är helt normalt. Inte kör bussarna i Esbo och Vanda heller in på skolgården och det har inte skett några olyckor där.
Men det finns ju en fungerande busshållplats?
– Det här är en del av HRT:s policy och skulle gå emot principen att förenkla systemet.
Enligt Lepistö kommer HRT ändå att övervaka hur de nya busslinjerna fungerar och vara på plats för att granska säkerheten då skolan börjar.
Också Sibbobussar dirigeras om
Det är inte bara i Kyrkslätt HRT får kritik. I Sibbo har omläggningen av rutterna lett till att det i framtiden inte är möjligt att ta bussen mellan Nickby och Helsingfors centrum under kvällar och helger. Den som vill använda kollektivtrafik får i stället ta en buss till stationen i Kervo. Bussarna från norra Sibbo kommer också att ha sin ändhållplats på Järnvägsstationen och inte Kampen som tidigare. Däremot fortsätter bussarna från södra Sibbo att gå till Kampen.
Katarina Hildén som bor i Sibbo och åker ibland buss till Helsingfors tror att förändringen kommer att leda till att fler kommer att ta bilen direkt in till centrum.
– Enligt den nya tidtabellen kommer jag aldrig mera att kunna använda buss. Om jag till exempel har en kvällstillställning på grund av arbetet så går det inga bussar på kvällen.
Sibbo representeras i HRT:s styrelse via suppleanten Christel Liljeström (SFP). Inte heller hon gillar de nya busslinjerna.
– De sade att resorna kommer att bli snabbare och alla bussar från Sibbo kommer gå till Järnvägsstationen. Det var en sanning med modifikation som HRT använde som argument.