Gammal uppfinning till heders
Finländska Norsepower blåser liv i en 90 år gammal uppfinning. Målet är att sänka bränsleförbrukningen till havs.
Företaget Norsepower med huvudkontor i Gräsviken grundades för två år sedan i syfte att vidareutveckla och kommersialisera den så kallade Flettner-rotorn, som patenterades 1922. Norsepowers mål är att minska fraktfartygs bränsleförbrukning.
Såväl upphovsmannen, tysken Anton Flettner, som flera efterföljare har under årens lopp gjort försök att använda Flettners rotorsegel till havs, men konceptet har aldrig slagit igenom.
Enligt Norsepowers vd Tuomas Riski är det framför allt tre omständigheter som nu samverkar till att det kan bli meningsfullt att ta den gamla innovationen till heders:
• Det höga oljepriset.
• Förbättrad materialteknik. Nya kompositmaterial i de rörliga delarna gör anläggningen lättare och mera hållbar än tidigare.
• Ny avancerad automationsteknik. Rotorseglens funktion kan snabbt optimeras med hjälp av sensorer som registrerar vindförhållandena och fartygets rörelse. Automationsdelen är Norsepowers eget patent och det är nu första gången en sådan enhet kopplas till kommandobryggan på ett fartyg.
Anläggningen består av ett antal lodräta motordrivna roterande cylindrar som monteras på fartygets däck. När en cylinder med hög hastighet snurrar runt sin axel drar den med sig ett lager luft. När det roterande luftlagret möter vinden till havs uppstår en effekt som driver fartyget framåt. Maximal dragkraft uppstår när vinden kommer från sidan i förhållande till fartygets färdriktning.
– På en liten yta åstadkommer rotorseglet samma lyfteffekt som ett stort segel. Det är betydelsefullt på ett lastfartyg där utrymmet är dyrbart. Anläggningen skymmer inte heller sikten, säger Riski.
"Avsevärd besparing"
Enligt Norsepower kan företagets rotorsegelsystem sänka bränsleförbrukningen med 10–20 procent beroende på fartygstyp.
– När bränslekostnaden för ett normalt fraktfartyg är närmare 10 miljoner euro per år blir besparingen avsevärd. Ingen annan befintlig teknologi som går att montera på gamla fartyg kommer ens i närheten av den här besparingen, säger Riski.
Han bedömer att återbetalningstiden för investeringen är cirka fyra år.
En prototyp har testats i Nådendal och ska före årsskiftet installeras på Bores fartyg M/S Estraden. Därefter görs en utvärdering, och sedan är målet att få i gång global försäljning. Prototypen är 20 meter hög men beroende på fartyg kan cylindern göras också 25 eller 30 meter hög. Konstruktionen är i första hand avsedd för fraktfartyg och oljetankrar.
Finlandssvensk koppling
Flettner-rotorn har för övrigt en finlandssvensk koppling. Flettners samtida, Sigurd Savonius, var också han mycket intresserad av luftströmmar och gjorde experiment med liknande rotorsegel i Ingå. Det var dock Flettner som först patenterade uppfinningen. Savonius är främst känd för den rotortyp som snurrar på ventilerna på många hustak.