Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Svenskfinland
    • Världen
    • Ekonomi
    • Politik
    • Brott & Olyckor

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Problematiserar. Jani Erola säger att webbenkäter är bra för att hitta samband mellan fenomen, men inte kan generaliseras så att det som framkommit skulle gälla hela befolkningen.

    Webbenkäter tar puls på tiden

    FNB/Björn Udd
    Publicerad: 19.07.2014 08.05 • Uppdaterad: 19.07.2014 08.11

    Ämnesord

    • Ekonomi
    • Finland
    • räcker pengarna

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Hur tillförlitliga är webbenkäter? Den frågan har ställts av läsare när de finlandssvenska dagstidningarna under sommaren publicerat en artikelserie utgående från sin webbenkät Räcker pengarna som närmare 3 000 personer svarat på.

    Enkäten Räcker pengarna gjordes för de finlandssvenska dagstidningarna och närmare 3 000 personer svarade på frågorna. Jani Erola, professor i sociologi vid Åbo universitet, säger att webbenkäter är ett bra sätt att få in mycket material snabbt, men att det också finns problem med dem.

    – För tillfället finns det inga bra metoder att väga upp materialet och göra det representativt för befolkningen.

    Vem som helst kan gå och fylla i en webbenkät. Då blir det lätt så att materialet blir förskjutet.

    – De som är intresserade av frågan svarar oftare än de som inte bryr sig så mycket, säger Markus Jäntti, professor i ekonomi vid Institutet för social forskning i Stockholm.

    – Å andra sidan är det här ett problem också traditionella opinionsmätningar har. Man kanske inte vill diskutera saken i telefon eller orkar inte skicka iväg brevet.

    Erola är inne på samma spår.

    – Sällan meddelar undersökningsfirmor mängden som inte svarade. Felmarginalen är också ofta bristfälligt angiven.

    Inte representativt

    Eftersom materialet från en webbenkät inte är representativt tycker Erola att det är viktigt hur man framför svaren.

    Det är lätt hänt att läsaren får bilden att svaren i en webbenkät är representativa för hela samhället. De går ändå inte att direkt jämföra med en traditionell opinionsmätning. Webbenkäter är dessutom ett nytt fenomen och det finns ingen standard för hur man ska rapportera resultaten.

    – Ett korrekt sätt skulle vara att meddela att det är frågan om en självselekterad grupp av tidningens läsare, inte ett representativt urval, säger Erola.

    Webbenkäter ger inte allmän information, något som opinionsmätningar gjorda med slumpvist urval gör. Det är med andra ord viktigt att skriva ut exakt vilken grupp siffrorna gäller och att försöka begränsa den så att de vanligaste snedvridande faktorerna skalas bort.

    – Sedan kan man jämföra resultatet med någon annan grupp, säger Erola.

    Hur och var frågorna ställts är också viktig information eftersom det berättar vem som har haft möjlighet att svara på enkäten.

    Speglar samhället

    Datajournalist Jens Finnäs på Journalism++, som sammanställt materialet i de finlandssvenska tidningarnas webbenkät, säger att enkäten inte hade ambitioner att vara vetenskaplig utan ska användas till att öppna en diskussion.

    – Den har gjort att tidningarna fått en bred läsarkontakt och fått möjlighet att hitta intressanta intervjuobjekt, säger han.

    Av de nästan 3 000 personerna som svarade lämnade en del sina kontaktuppgifter. Dem har tidningarna kunnat kontakta för att fördjupa sig i enskilda fall.

    Erola säger att det bästa sättet att använda nätenkäter är just som en grund.

    – Man kan få en vink om något nytt som är på gång, eller se samband mellan fenomen. Enkäterna är dessutom jämförelsevis billiga.

    I egenskap av ekonomiforskare tycker Jäntti att enkäterna kan vara bra för att ta pulsen på tiden.

    – Som forskare undersöker vi ofta längre perioder. Webbenkäter kan spegla oro och stress i samhället och svarar på frågan hur människor får ekonomin att gå ihop från månad till månad och från dag till dag. Det kan hjälpa oss att hitta väsentliga samhällsproblem.

    Läs också

    19.7.2014Rörligheten är stor bland unga som ansöker om utkomststöd

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet