Spelföretaget Rovio öppnar skolor i Kina
Spelet Angry Birds har laddats ner över två miljarder gånger, men Rovio siktar betydligt högre än så. Utbildning omsätter mest pengar i världen efter livsmedel och i september slår Rovios första skolor upp sina dörrar i Kina.
- "Mighty Eagle", varumärkesambassadör och marknadsföringschef på Rovio som storsatsar på utbildning.
- Uppvuxen i Björneborg, studier i marknadsföring vid Åbo Akademi.
- Ålder: 46.
- Familj: Fru och två barn.
- Bor: I Esbo.
- Favoritapp: Tripit som automatiskt plockar in information om alla flygresor du bokat.
Det är en tidig onsdagsmorgon i Esbo. Enorma glasbyggnader tornar upp sig på Kägelstranden. Rovios marknadsföringschef Peter Vesterbacka har kommit hem från Rio de Janeiro i går, ska åka till Finlandsarenan i Björneborg om några timmar och sitter snart på ett plan på väg till Chicago.
– Jag har inget större behov att vara ledig. Min son var med mig i Brasilien, så jag kombinerade jobb med fotboll och fritid.
Rovio växer så det knakar, men den största hajpen kring de arga fåglarna har nog lagt sig. Nu ligger fokus på utbildning och Rovio har utbildat lärare tillsammans med Helsingfors universitet, utvecklat läroplaner och i höst öppnar dörrarna till företagets första skolor i Shanghai, Peking och Chengdu. Peter Vesterbacka tar fram en läsplatta ur Angry Birds-handväskan och visar ett virtuellt klassrum med kanteleinstrument, brädspel och böcker. Det är finska arkitekter som har ritat klassrummen och tanken är att det ska vara roligt att gå i skolan.
Den finländska skolan har ett väldigt gott rykte i hela världen, men det gäller att inte stampa på stället. Särskilt nöjd är Vesterbacka över att programmering kommer att bli obligatoriskt i läroplanen 2016.
– Alla barn kommer inte att bli programmerare, men det behövs en grundläggande förståelse för hur världen fungerar.
"Helsingfors är Eurasiens huvudstad"
Peter Vesterbacka har gått i svenskspråkig skola och vurmar för en bred språkundervisning som börjar i förskolan. Han har själv studerat tyska och franska, men skulle ha haft större nytta av ryska, mandarin, spanska eller portugisiska.
– Helsingfors är Eurasiens huvudstad. Vi har Ryssland och Kina runt knuten, så de språken är bra att kunna.
En av Finlands styrkor tycker han är det globala tänket och medvetenheten om att det inte räcker att vara nummer ett här hemma. Där är det en stor skillnad mot exempelvis Frankrike, Tyskland och USA som fortfarande ser sig själva som globala storspelare.
– Facebook och Google finns till exempel inte i Kina, hur global är man då?
Finland har ingen illusion om att andra länder kommer att anpassa sig efter ett litet land på gränsen mellan Asien och Europa. Just därför måste Finland bli mer internationellt. Peter Vesterbacka vill se 100 000 utländska studerande i Finlands högskolor 2017. För tillfället är de 20 000.
– Det är väldigt viktigt att vi i framtiden har en stor pool av talanger och att vi utnyttjar vårt goda rykte när det gäller utbildning.
Han poängterar att många finländska företag historiskt grundats av invandrare och att utländska studenter är välrepresenterade på startup-scenen.
Medborgarskap till alla studenter
Vesterbacka tar fram sitt pass ur väskan och säger att alla som har studerat i Finland borde ha ett likadant.
– Alla som studerar här borde få medborgarskap automatiskt så att det är lätt att stanna kvar, jobba och starta företag. Det skulle också göra det lätt att komma och gå.
Rovio har över 40 nationaliteter bland sina anställda och Vesterbacka skulle gärna ha fler. Det krävs en mångfald för att förstå och överleva på en global marknad. De regler som gör det svårare för utländska studenter att stanna i Finland vill han ha bort.
– Du ger dem en gratis utbildning och sen sparkar du ut dem. Det är idiotiskt.
Finlands varumärke bygger till stor del på en högklassig utbildning och det är något Rovio vill utnyttja i sin skolsatsning. Afrika är en kontinent där potentialen växer. Nigeria, Brasilien och Ryssland är exempel på länder där företaget vill ha egna skolor i framtiden.
– Utbildning är världens största marknad efter mat och ingen välgörenhet för oss. Det är en business som växer och består.