Unga mc-förares attityd största riskfaktorn
I år har fler råkat ut för olyckor på motorcykeln, även om fordonen är allt säkrare. Det är främst i attityderna det brister, menar experterna.
– Man lär sig något nytt varje dag, säger Nico Hallasaari och rycker på axlarna.
Skoterpoliserna Kristoffer Roine och Emil Forsman har just lärt honom hur man tänder de långa ljusen på sin moped när de stoppade honom för rutinkoll. Han får några himlande blickar, men poliserna verkar mer oroliga över oljan som läcker från mopeden. Han får en vecka på sig att få cykeln reparerad.
– Man ser en hel del olika fordon särskilt bland unga. Själv vågar jag inte köra hälften av dem, säger skoterpolisen Kristoffer Roine.
Roine och Forsman har i uppgift bland annat att hålla koll på det ökade antalet mopedister i trafiken.
– Ju större cykel desto bättre skick är den i. Med mopeder kan det vara lite si och så, säger Forsman.
Fler – och färre – olyckor
I lördags omkom en tioårig pojke då en 15-årig motorcyklist körde av vägen i Toholampi. Båda personerna bar hjälm och polisen misstänker inte att alkohol hade någon andel i olyckan, men tonåringen hade inget körkort för den lätta motor- cykeln.
Olyckan har väckt oro över motorcyklar i trafiken. På de senaste tio åren har antalet dödsfall i motorcykelolyckor stigit med en femtedel och jämfört med i fjol har fler motorcyklister skadat sig i trafiken i år.
Juha Vautonen på Trafikskyddet säger ändå att olyckan i Toholampi inte var någon typisk motorcykelolycka.
– Överlag håller trafiksäkerheten på att förbättras. Också antalet motorcykelolyckor minskar på lång sikt, säger Vautonen.
Enligt Vautonen beror det delvis på att reglerna för motorcykelkort blivit striktare. Också det ekonomiska läget påverkar – under lågkonjunkturer sker färre motorcykelolyckor.
Vautonen pekar ut två typiska motorcykelanvändare: sextonåringar som skaffar en lätt motorcykel, vilket är det enda fordonet som man når landsvägshastigheter med, och så de för vilka motorcykeln är en hobby.
– Som en hobby har det blivit mer gubbifierat, den typiska användaren är inte längre än en ung man, säger Vautonen.
Bondförnuft behövs
Om allt går som det ska kommer Alex Ounasvuori i dag att få köra lätt motorcykel, det vill säga en sådan som orsakade olyckan i Toholampi. Han har sin sista lektion med läraren Tommi Helenius på Haagan autokoulu före körprovet.
Även om det inte finns stora skillnader mellan åldersgrupperna i olycksstatistiken är det klart fler 16–17-åringar som drabbas. Enligt Tommi Helenius är ungdomarnas attityder ofta det största problemet.
– Man skulle behöva få lite mer vett i skallen på ungdomarna. Särskilt i grupp blir det lätt en fråga om att visa vad man går för. Tyvärr har man ofta fått sin dåliga attityd hemifrån, säger Helenius.
Kristoffer Roine och Emil Forsman på Helsingforspolisen har också märkt förändringar i attityder. Ett nytt fenomen som sociala medier medfört är så kallade criminal cruising-kvällar, där oftast unga bilister och motorcyklister träffas för exempelvis dragracing. För några veckor sedan fick Roine avbryta en dylik träff med omkring 200 motorcyklar och 300 bilar.
Även om ungdomar är en riskgrupp kan också erfarnare och lugnare chaufförer överraskas i trafiken, påminner Juha Vautonen. Motorcykelkörandet är oftast säsongsbundet, och det gör många gott att hålla uppe körförmågan också under resten av året.
– Motorcyklister har en benägenhet att försöka visa sig på styva linan. Att testa gränser borde man göra bara på körbanan, säger Vautonen.
Kristoffer Roine tror ändå att de flesta motorcyklister tar sitt ansvar, om inte av någon annan orsak så för att man måste.
– Ingen ser mig, men alla vill döda mig, är tanken, säger han.
För Jonas Möller på Biketeam i Vanda är motorcyklar både ett jobb och en hobby. Det som lockar är friheten, men det har sina risker.
– Som motorcyklist förlorar man alltid. Det är en farlig hobby, men med tanke på hur många förare det finns är andelen olyckor inte så stor, säger Möller.