Han är på jakt efter framtidens succéföretag
Finlandssvenska John Lindfors är på jakt efter framtidens Facebook, Twitter och Spotify. Just nu håller han särskild koll på näthandeln i Asien. Börsaktuella Alibaba är ett av Lindfors investeringsobjekt.
Näthandel håller på att bli en enorm industri i Kina. Tillväxten beror bland annat på att landet saknar den infrastruktur av fysiska butiker och stormarknader som i väst byggts upp under de senaste hundra åren. Samtidigt är allt fler kineser uppkopplade via billiga smartmobiler och kan med några tryck på pekskärmen välja och vraka i nätbutikernas hisnande utbud.
- Ålder: 44 år.
- Född i: Helsingfors.
- Bor i: Hongkong.
- Familj: Hustru och tre barn.
- Utbildning: Ekonomie magister från Hanken 1993 med finansiering och investering som huvudämne.
- Karriär: Managing Partner på DST sedan 2010. Dessförinnan partner på Goldman Sachs i London och New York i 17 år.
- På fritiden: Umgås med familj och vänner.
– När luftföroreningarna är svåra, trafiken kaotisk och människorna jobbar tolv timmar om dagen, blir nätet den överlägsna handelsplatsen. Samma trend kommer vi att få se på många områden utanför västvärlden, säger John Lindfors, en av sex partner i investeringsfonden DST. Lindfors som till vardags är stationerad i Hongkong befinner sig på semester i Helsingfors.
Störst inom kinesisk näthandel är Alibaba Group med 75 procent av hemmamarknaden. Inom kort noteras Alibaba på New York-börsen i en börsintroduktion som väntas bli en av historiens största.
Lindfors investeringsfond äger några procent av Alibaba, vid sidan av storägare som Softbank, Yahoo och grundaren Jack Ma. Alibaba passar bra in i DST:s investeringsstrategi: fonden är snävt fokuserad på ledande internetföretag inom näthandel, sociala medier och mobilrelaterade tjänster.
Söker ledare med visioner
Enligt Lindfors ska de företag man investerar i givetvis ha en bra affärsidé, men lika viktigt är starka och driftiga grundare med visioner.
– Via App Store och Google Play har ett internetföretag i dag två miljarder potentiella kunder direkt från starten och kan därför växa mycket snabbt. Att kopiera en affärsmodell är lätt, men för att vara framgångsrik måste man hela tiden ligga steget före konkurrenterna och skilja sig ur mängden. Då hänger mycket på en visionär grundare. Det är dem vi försöker hitta.
Lindfors tar Facebook som ett exempel.
– Facebook var inte först med sociala medier. Men grundaren Mark Zuckerberg var otroligt fokuserad på produkten, inte på att tjäna pengar. Han lade ner mycket energi på att förstå hur man får användarna maximalt engagerade.
Facebook är ett av de företag Lindfors fond har investerat i. Vid börsintroduktionen 2012 var DST med sina 5,5 procent näst största ägare i Facebook efter Zuckerberg. Andra företag DST har investerat i är bland annat Zalando, Airbnb, Goupon, Twitter, Zynga, Xiaomi och Spotify – totalt 15 bolag under fem år. Summorna har legat mellan 50 och 800 miljoner dollar per bolag.
– Vi kommer in i bolaget i ett relativt sent skede, vanligtvis 2–3 år före en börsintroduktion. Målet är att bli minoritetsägare med 5–10 procent av aktierna. Eftersom grundarna i unga företag själva kan äga upp till 70 procent av bolaget, kan en investerare få en rätt stor ägarroll även med en minoritet av aktierna.
Cirka 50 procent av DST:s investeringar har gjorts i Kina och övriga Asien, 40 procent i Nordamerika, och 10 procent i Europa. På grund av Asiens dominans har DST flyttat huvudkontoret från London till Hongkong där tre personer är stationerade. Två personer finns i USA och en i Dubai, men med fokus på Indien. Också där väntas e-handel bli stort. För några veckor sedan gjorde DST sin första investering i Indien i näthandelsföretaget Flipkart.
– Vi tror att det är rätt att fokusera på Asien. Det är där användarna finns, mer än tre miljarder människor när man räknar in Kina, Indien och Sydostasien.
Tror inte på bubbla
Inför börsintroduktionen har det förekommit olika bedömningar av hur mycket Alibaba är värt. Enligt Lindfors kan 150 miljarder dollar vara en realistisk uppskattning. Skyhöga värderingar i samband med tidigare börsnoteringar har väckt frågan om vi är inne i en ny it-bubbla. Lindfors säger att det förvisso kan förekomma tillfälliga övervärderingar, men om man som i Alibabas fall har en stark marknadsposition, växer snabbt och genererar kassaflöden så finns en grund för värderingen.
– Jag tror att de bästa företagen i sin kategori i regel är vettigt värderade. Men när allt går upp dras också branschens tvåa, trea, fyra och femma med, och bland dem finns säkert övervärderade företag.
För Alibabas del är han inte särskilt orolig eftersom företaget är mycket lönsamt. Sajten fungerar som en plattform för försäljare som vill få ut sina varor och i gengäld tar Alibaba en provision. Men några egna inventarier eller lager har företaget inte, och därför är kostnaderna låga.
Stora möjligheter
Lindfors säger att vi knappast helt har förstått konsekvenserna av den enorma ökningen i antalet personer som kopplar upp sig på internet via sin mobil. Han räknar med att antalet inom ett par år har vuxit från 2 till 5 miljarder människor. Med internet i varje ficka finns en enorm marknad för nya tjänster och då kan vissa applikationer bli väldigt stora.
– Vi försöker hitta de företag som tar vara på den här trenden.