Finland kunde tjäna mer på turisterna
Turismen från utlandet till Finland genererar 4,2 miljarder euro om året. Enligt kritiker kunde summan vara dubbelt så stor.
– Det är en betydande summa om man till exempel jämför med jordbruket, påpekar medieansvarige Jari Ahjoharju på Centralen för turistfrämjandet, CTF.
– Men, forstätter han, jämför man med de övriga nordiska länderna är summan liten.
En titt på grannlandet Sverige visar att turismens totala omsättning under 2013 växte med 3,9 procent till 284,4 miljarder kronor, ungefär 30 miljarder euro.
Turismens bidrag till sysselsättning och ekonomi växer alltså i betydelse i jämförelse med flera andra sektorer i näringslivet. Det gäller också Finland även om takten inte är lika hög som i Sverige.
Näringsminister Jan Vapaavuori har också offentligt betonat turismens betydelse för ekonomin.
Splittrad industri
Ett problem i Finland är att turistsektorn är splittrad. Hittills är det bara i Lappland som företagarna lyckats skapa samarbetsorgan.
En separat turistminister har förts på tal, men branschen tycks vara överens om att den posten inte behövs för att få fart på industrin och samarbetet.
– Nej, vi behöver inte en minister för turismnäringen eller mera byråkrati. Det räcker med näringsministern, säger Jari Ahjoharju.
– De viktigaste kanalerna finns redan, säger han.
Ahjoharju syftar på Finnpro och CTF som numera fungerar under samma tak.
– Det som fattas är samarbete på fältet. Företagarna är inte särskilt bra på att samarbeta med varandra, säger Ahjoharju.
– Vi behöver större helheter eller samarbete mellan företagarna. Nu är 90 procent av företagen inom turismen småföretagare, säger han och jämför åter med Sverige.
Där har turismnäringens exportvärde ökat snabbare än landets totala export. Tittar man på vilka kategorier som ökar mest bland turistföretagarna tycks det vara vandrarhem och campingplatser.
”Politikerna okunniga”
Alla delar inte Ahjoharjus optimism. Pekka Mäkinen, specialist inom turismnäringen och chef för Icelandair i Finland, är uppgiven inför hur branschen behandlas i Finland.
– Det finns en fundamental okunnighet hos politikerna beträffande turismnäringen, säger han. Reseindustrin betalar till exempel mervärdesskatt i Finland – trots att det är fråga om en exportprodukt.
– Politiker tycks vara omedvetna om vilken betydelse turismen har för landets ekonomi, säger Mäkinen som önskar att branschens näringspolitiska ställning skulle stärkas och att internationaliseringen av små och medelstora företag skulle öka.
Prioritera hårt
Christer Haglund, vd för Finlands Mässa, är en annan kritiker. Haglund har också lång erfarenhet av flygindustrin. Haglund är medvetet provokativ och föreslår hårda prioriteringar.
– Glöm demokratisk användning av pengarna, det ger sämsta resultatet. Marknadsföringsresurserna borde koncentreras och skötas av en liten effektiv och framför allt internationellt kunnig organisation som skulle tillåtas göra kreativa kampanjer, anser han.
– Det kommer aldrig att finnas så mycket pengar att man kunde köpa sig mediasynlighet som skulle tillfredsställa alla. I stället bör man satsa på kreativa kampanjer som uppmärksammas internationellt i traditionell och social media, fortsätter Haglund.
Haglund är kritisk till att de pyttesmå resurserna för marknadsföring nu splittras så att marknadsföringen knappt märks.
– För en asiat eller indier är hela Finland ett exotiskt Lappland, säger han och uppmanar branschen att glömma kommun- och landskapsgränser.
Mellanlandning
Haglund påpekar också att många utlänningar flyger via Helsingfors årligen – men utan att stanna.
– I praktiken har ingenting speciellt gjorts för att få de här kunderna som redan står i tamburen att stanna, säger han.
På den punkten har ett alternativ faktiskt tagit form under våren. Pekka Mäkinen har varit med och utvecklat evenemanget Sibelius Experience som äger rum i Musikhuset. Evenemanget lämpar sig utmärkt för till exempel resenärer som mellanlandar i Helsingfors.
Att det finns efterfrågan på arrangerade program för de som mellanlandar står klart en helt vanligt vardagsmorgon vid flygfältsbussen intill tågstationen i Helsingfors.
Här står en grupp glada – vuxna – asiatiska turister som har tillbringat några dagar i Mumindalen. Två unga kvinnor från Kina har ett par timmars mellanlandning och hinner bara se en enda sak i Helsingfors. De väljer Tempelkyrkan. Två grönklädda guider hjälper dem att hitta vägen.
Turismen i Finland 2013
• 2013 övernattade 5,9 miljoner utländska turister i Finland, en ökning med 1,1 procent jämfört med 2012.
• De fem största besöksländerna: 1,6 miljoner ryssar 531 000 svenskar 502 000 tyskar 456 000 britter 214 000 fransmän
Artikeln har uppdaterats. I tidningsversionen hade artikeln kortats på grund av av utrymmesbrist.