Moldaviska viner går till Kina
Du behöver en bil för att bekanta dig med källaravdelningen i det moldaviska vinföretaget MilestiiMici. Det finns kring 200 kilometer underjordiska gångar, av dem använder företaget just nu kring 50.I källargångarna finns minst 1,5 miljoner flaskor vin.
När bilen i mörkret glider förbi de enorma ekfaten är det lätt att inse betydelsen av vinerna för ekonomin i Moldavien. Vinet har också blivit ett sätt för Ryssland att straffa den före detta Sovjetstaten när den lösgjorde sig och gick sin egen väg.
Det färskaste importförbudet utfärdade Ryssland i slutet av fjolåret. Ryssland motiverade förbudet med livsmedelssäkerhet men experterna ansåg att det handlade om samarbetsavtalet mellan Moldavien och EU som förbereddes då. Avtalet undertecknades i juni.
För många producenter var förbudet ett slag i ansiktet men inte för det statliga bolaget MilestiiMici.
– Vi lade ner samarbetet med Ryssland efter importförbundet 2006, säger försäljningschefen PietruGrebinca.
Istället för att sälja billiga viner till Ryssland ändrade företaget fokus och började producera kvalitetsviner och leta efter nya länder att exportera till. Den största nya marknaden numera är Kina dit cirka 40 procent av produktionen går.
Företaget exporterar också till Japan och Thailand och i Europa till Finland, Danmark, Rumänien och Albanien.
EU-export kräver jobb
Jordbruket är grundstenen i Moldaviens export och vinerna är den mest kända enskilda produkten. Efter att Sovjetunionen sönderföll var Ryssland det viktigaste exportlandet. Men efter det första ryska importförbudet 2006 började läget förändras. Moldavierna började leta efter alternativa marknader.
Kina är just nu ett viktigt land för företag av alla slag. På en moldavisk förening som representerar åtta mindre aktörer berättar man att 70 procent av medlemsföretagens försäljning går till Kina.
– Kina är ett stort land och där begriper man sig på goda viner, säger föreningsmedlemmen Igor Luchianov.
Småproducenterna och MilestiiMici hoppas ändå att samarbetskontraktet med EU öppnar nya möjligheter. Men det kommer inte att ske av sig själv.
– Det krävs tid och vi måste hitta samarbetspartners, säger Grebinca.
– Vi jobbar ständigt för en bättre kvalitet. Vi hoppas att vi hittar en egen nisch, även om den är liten, i Europa. (FNB)
FNB-Lehtikuvas journalist och fotograf besökte MilestiiMici under en resa till Moldavien. Uppgifterna i texten har kompletterats med telefonintervjuer.