Svårt att bli kvitt bråkig hyresgäst
Att vräka en hyresgäst kan vara både dyrt och tidskrävande. I dag kan det ta upp till ett år att vräka en hyresgäst i Helsingfors. – Det är oskäligt, säger Elina Aalto på hyresvärdsföreningen Suomen vuokranantajat.
Det är lätt att vara efterklok. Om Markus Helander låtit kontrollera kreditupplysningarna för sin nya hyresgäst innan han skrev på kontraktet hade han undvikit mycket besvär. I stället valde han att lita på den okända kvinnan han hittat via en hyresförmedling på nätet.
Parterna kom överens om en månadshyra på 900 euro och kvinnan flyttade in i september 2013. Helander skrev på hyreskontraktet utan att ha träffat kvinnan en enda gång.
– Det var lite bråttom innan jag skulle i väg för att fortsätta med mitt jobb i USA, säger Helander.
Han gjorde inget nummer av att kvinnan inte klarade av att betala garantihyran på 1 800 euro.
– Vi kom överens att hon betalar av garantihyran bit för bit fram till slutet av maj 2014.
- Kontrollera att garantihyran har kommit in på kontot. Enligt lagen har hyresvärden rätt att kräva en tre månader stor garantihyra.
- Träffa personen i verkligheten.
- Granska att hyresgästen inte har några betalningsanmärkningar. Lättast gör du det genom att be hyresgästen kontakta kreditupplysningsbolaget Suomen Asiakastieto. Vem som helst kan begära ut uppgifter om sig själv gratis.
- Lita inte på vad hyresgästen berättar om sin lön utan be om ett lönekvitto för att försäkra dig om att personen har en fast inkomst som täcker hyran.
- Låt dig inte luras av att personen kör en värdefull bil. Den kan vara lånad eller hyrd.
Hyresgästen betalade hyran för de tre första månaderna september, oktober och november men inga delbetalningar av garantihyran.
I januari märkte Helander som befann sig i USA att det inte kommit in någon hyra för december och januari. Han försökte kontakta kvinnan flera gånger per e-post men fick inga svar. Den 3 mars tog Helander ärendet till Helsingfors tingsrätt.
Påminn direkt
Elina Aalto, verksamhetsledare på hyresvärdsföreningen Suomen vuokranantajat, känner igen Markus Helanders historia. Även om de allra flesta hyresgäster betalar sin hyra i tid kontaktas föreningen nästan dagligen av hyresvärdar som inte fått sina pengar.
– Många hyresvärdar har ett för långt tålamod med sina hyresgäster. Hyresvärden ska kontakta hyresgästen senast tre dagar efter att hyran borde finnas på kontot. Om inte en påminnelse hjälper ska man säga upp kontraktet efter två till tre obetalda månader, säger Aalto.
Helanders misstag var att vänta till mars innan han sökte om upphävande av hyresavtalet i tingsrätten. Eftersom han inte fick svar på sina e-postmeddelanden till hyresgästen vet han fortfarande inte varför hon slutade betala sin hyra.
De vanligaste anledningarna till att hyresgäster inte klarar av att betala hyran är, enligt Elina Aalto, att personen blir arbetslös eller sjuk.
Hård ekonomisk smäll
I Helsingfors tar det i dag vanligtvis omkring ett halvår att vräka en hyresgäst. Att processen kan pågå så pass länge beror främst på hyresgästens starka ställning i lagen; i dag krävs det ett domstolsbeslut för att en hyresgäst ska kunna vräkas.
Också för Markus Helander var de uteblivna hyrorna ett stort bakslag.
– Jag befann mig plötsligt i en situation där jag nästan måste sälja hela lägenheten.
– Det är oskäligt att en privat hyresvärd tvingas tillåta sådan försummelse. Om hyresgästen inte betalar hyrorna borde hyresvärden ha rätt att ta sig in i bostaden och tömma den mycket snabbare för att kunna hyra ut den igen, säger Elina Aalto.
Timo Metsola på bostadsförmedlingsföretaget Vuokraturva är inne på samma linje.
– Med 16 års erfarenhet är min personliga åsikt att det vore skäligt att vräka en hyresgäst som bryter mot avtalet snabbare.
Anne Viita, verksamhetsledare för hyresgästföreningen Vuokralaiset VKL, anser inte att hyresgästens ställning är för stark. Enligt Viita är det inte lagstiftningen som är problemet, utan det att beslut från tingsrätten tar så lång tid att gå igenom.
– I sådana klara fall där en hyresgäst inte betalat hyran för en lägenhet som är i fullgott skick borde det vara möjligt med en snabbare beslutsprocess, säger Viita.
Enligt Timo Metsola finns det också hyresgäster som utarbetat ett system där de flyttar från bostad till bostad utan att betala någon hyra.
– Eftersom de här personerna ofta behöver en ny bostad är de ofta ute och letar, säger Metsola.
Ett säkert tecken på att något är fel är om den blivande hyresgästen har väldigt bråttom. Ibland erbjuder hyresgästen sig att betala en högre hyra bara för att få tillgång till bostaden direkt.
– Om man väljer fel hyresgäst kan det bli ett enormt problem. Därför lönar det sig att ha rejält med tid i början.
Det lättaste sättet att undvika problem är att kontrollera personens kredituppgifter för att se om det finns några betalningsanmärkningar.
Svårigheterna med att vräka en person gör också att hyresvärdarna är försiktigare med att över huvud taget hyra ut sina bostäder. Det drabbar i sin tur hederliga hyresgäster, säger Metsola.
Svårt att få ersättning
Helsingfors tingsrätt gav Markus Helander rätt. I domen står det att hyresgästen ska vräkas och att Helander har rätt till ersättning för sex månaders hyra.
Måndagen den 30 juni kan Helander tillsammans med utmätningsmannen slutligen gå in i lägenheten. Hyresgästen är inte hemma och en låssmed byter lås i dörren. Lägenheten är proppfull med saker som ligger huller om buller på golvet. Den ser mer ut som ett stökigt lager än en bostad.
Utmätningsmannen berättar att det inte är första gången han vräkt kvinnan i fråga.
– Det finns människor som helt kallt utnyttjar systemet och kan ha flera lägenheter samtidigt.
För Markus Helander återstår det att forsla ut alla saker ur lägenheten och städa efter hyresgästen. Han hyser inga större förhoppningar om att få ersättning för obetald hyra.