Två stora aktörer dominerar kaffemarknaden
Än så länge är det Paulig och Meira som dominerar den finska kaffemarknaden. Men det gäller bara volymen, säger kaffeexperterna.
Anssi Ruohtula och Lari Salomaa känner sitt kaffe. Ruohtula är delägare i kaffebutiken Crema och Salomaa är ordförande i finska grenen av den internationella organisationen SCAE (Speciality Coffee Association of Europe). De är båda överense om att orsaken till att trenden med små rosterier kommit senare till Finland beror på det rådande kaffemonopolet.
– Det har varit så koncentrerat på stora aktörer. I Sverige och Norge finns ett större utbud och fler små aktörer, säger Ruohtula.
Men båda är överens om att det finns utrymme för små rosterier också i Finland. De menar att det handlar om två helt olika marknader. I dag står de små rosterierna för en procent av kaffet i Finland.
– Räknar man i volym är de små aktörerna väldigt små men räknar man i värde vinner de små rosterierna över de stora, säger Salomaa.
Ingen har ännu blivit rik men Salomaa säger att allt fler kan försörja sig med att rosta kaffe. För tillfället arbetar 40-60 personer på heltid i de sju små rosterierna i Finland.
Den största skillnaden menar Salomaa att man kan se i restauranger och kaféer, som i dag hellre serverar sina kunder specialkaffe än det gamla vanliga.
– För några år sedan kom 80-90 procent av kaffet man serverade i kaféer och restauranger från de stora kaffeaktörerna. I dag kan det vara svårt att hitta en kopp av Pauligs kaffe ute på stan.