Åka kollektivt med barn kan vara en mardröm
Barnvagn och lokaltrafik kan bli en olycklig kombination. Vältande barnvagnar och otrevligt bemötande är mycket vanligare än man tror, säger Yesmith Sánchez, som nyligen råkade ut för en riktig farlig situation.
Yesmith Sánchez har bott i Helsingfors i sex år och är chockad av hur svårt det kan vara att röra sig med barnvagn i staden. Hon har dessutom många exempel på väldigt otrevliga – och ibland farliga – resor med lokaltrafiken.
För en dryg vecka sedan var hennes vän Daniela Pérez på väg hem till Otnäs med buss från Kampen. När hon skulle stiga på fälldes inte rampen ut och hon måste då knuffa upp barnvagnen själv. Det här resulterade i att vagnen välte och hennes sex månader gamla barn föll på golvet.
– Hon bad om hjälp men ingen reagerade, berättar Sánchez.
Händelsen anmäldes till HRT men Pérez fick inget svar.
Det här har också hänt en av hennes andra vänner men då var bussen i rörelse. Maria Hovila var på väg hem till Esbo när bussen körde så hårt i en rondell att barnvagnen välte. Hennes barn flög ut på golvet och Hovila själv fick skador i ansiktet.
– Ingen hjälpte, inte ens chauffören som såg vad som hände i spegeln. Först när jag steg av var det en man som frågade om jag var okej, säger Hovila.
Hovila anmälde händelsen till HRT och fick en ursäkt och ett löfte om att de skulle tala med chauffören.
Bälte enda säkra metoden
Sánchez är övertygad om att vännernas olyckor är misstag men säger också att det handlar om problem som kan åtgärdas.
Direktör Tero Anttila, kollektivtrafikplaneringen vid Helsingforsregionens trafik (HRT), säger att de flesta av klagomålen som de får gäller gamla spårvagnar, vilka inom några år inte ska köra längre. Men snäva kurvor är svårare att åtgärda.
– Infrastrukturen i Helsingfors är 100 år gammal och därför svår att ändra. I stället måste förarna körtränas, säger Anttila.
Till vanliga klagomål hör också problem när bussar måste nödbromsa. På nästa möte säger Anttila att man kommer att ta upp frågan om hur förarnas körstil kan förbättras men han lyfter också upp kundens eget ansvar.
– Det finns säkerhetsbälten på bussarna som man kan använda om man vill garantera att barnvagnen sitter fast.
Brist på platser
Lyckligtvis har Sánchez en väldigt stabil vagn som hon säger är nästan omöjlig att välta. Men hon har i stället råkat ut för andra problem när hon inte lyckats få en plats för vagnen.
– En gång bad jag en man att flytta på sig men han vägrade. Till slut gick han med på att byta plats men inte förrän han sagt att han hatar barn.
Enligt HRT måste kunderna vänta på nästa tur om det inte finns plats.
– Det tar inte lång tid att vänta på nästa tur med lokaltrafiken och vanligen har de som reser med barnvagn den tiden, säger Anttila.
Det här tycker Sánchez och hennes vän Lluvia Salas är en onödig kommentar.
– Hur kan de veta att vi inte är på väg till läkare eller dagis, säger Sánchez.
Information och bondförnuft
Sánchez tycker det är väldigt chockerande hur medpassagerare kan bete sig, men blev ännu mera chockad av hur hon en gång blev bemött av tågets biljettförsäljare.
– Jag hade hoppat på första vagnen för att hinna med tåget och då kom biljettförsäljaren och sade att tåget inte skulle röra på sig med mig inne i det, eftersom jag stod på fel plats.
Enligt Tero Anttila är alla deras passagerare jämlika och får därför ställa sig var de vill. Men barnvagnar måste av säkerhetsskäl placeras på de angivna platserna.
– Vi har ingen bestämd prioriteringslista utan det är chauffören eller biljettförsäljaren som bestämmer vem som får de markerade platserna.
Sánchez erkänner att hon också var upprörd men säger att biljettförsäljaren verkligen inte behövde skrika och hota framför hennes barn.
Salas, som var med den dagen, efterlyser mera information om var barnvagnar får och inte får vara. Då kunde också medpassagerare använda sitt bondförnuft och ge plats till dem som behöver.
– Jag tror många med barn kommer att kunna identifiera sig med de här historierna, säger Salas