Papperstidningar kan öka sin upplaga
Instruktioner om hur man använder en vävstol, hälsningar från en präst och reportage om en man som renoverat sitt timmerhus. Låter det som innehållet i en framgångsrik tidning i en era som domineras av de sociala medierna? Kodin Pellervo populär på landsbygden medan Eeva attraherar yngre.
Kodin Pellervo är en av de få tidskrifter med en kvinnlig läsekrets som har lyckats öka sin upplaga under de senaste åren.
Kodin Pellervos upplaga var i fjol 20 procent större än för fem år sedan. Chefredaktören Teemu Pakarinen tror att succén beror på att de som gör tidningen vet hur läsarna lever.
– Vi försöker ha ett innehåll som rör sig i samma livsmiljö som läsarna: På landsbygden, i kyrkbyar och mindre städer. Det är innehållet det beror på, för vi har inte haft några stora reklamkampanjer under de senaste fem åren, säger Pakarinen.
Eeva litar på långa reportage
Enligt statistik från upplagekontrollen är Kodin Pellervo och Eeva de enda damtidningarna som har ökat sin upplaga på fem år. De andra tidningarnas upplagor har minskat klart. Eevas upplaga växte med sju procent. Tidningen har lyckats få nya läsare särskilt bland 40-åringarna, säger chefredaktören Riitta Nykänen. Eeva startades 1934 och har sin trognaste läsekrets bland de som fyllt 50.
– Vi har kanske lyckats ta ett steg framåt bland nya läsare. Vi uppfattas inte längre som en tidning för äldre damer eller som en tidning som är fin av sig.
Enligt Nykänen klarar sig Eeva i konkurrensen på grund av att tidningen skiljer sig från konkurrenterna.
– När de andra tidningarna blir splittrade bevarar vi vår profil som en tidning för vuxna kvinnor. Vi har långa reportage och ett starkt och trovärdigt varumärke. Eftersom folk känner sig trygga med oss får vi kanske intervjuer som de andra missar, säger Nykänen.
Cosmo
Enligt statistiken från upplagekontrollen minskade de finska damtidningarnas upplagor med i snitt 15 procent på de fem åren. För Cosmopolitan var tillbakagången hela 30 procent.
MaijaTöyry, docent i medieforskning vid Aalto-universitetet, antar att tidningar som riktar sig till äldre läsare klarar sig bättre i pappersformat än andra. Hon påpekar att konkurrensen om läsarnas tid numera inte bara kommer från andra tidningar. Tips om mat, mode och inredning får man också i tv och sociala medier.
Det bekräftar Cosmopolitans chefredaktör Miina Lange.
– Till exempel bloggar och Youtube konkurrerar om målgruppens tid.
Hon påpekar ändå att Cosmopolitan har satsat på webben och klarat sig bra där.
http://mediaauditfinland.fi/svenska/