Finskt designkunnande sålt till New York-företag
Fab, onlineuppstickaren inom inredning och design, med bas på Manhattan, köper upp det finländska företaget One Nordic. Köpesumman rör sig kring tiotals miljoner euro.
Det är bara omkring två år sedan juristen Joel Roos med examen från Chicago och ekonomen Stefan Mahlberg från Hanken slog sig ihop och startade företaget One Nordic Furniture Company, ett nordiskt möbelföretag, med syfte att fånga upp och engagera blivande stjärnor på designhimlen och lansera deras produkter inom varumärket.
På kort tid hann One Nordic väcka stor förtjusning i synnerhet i Sverige där inredningstidningarna har hyllat alster som lampan Level och stolen Bento.
– Men vi har från starten siktat högt och globalt och sökt oss långt utanför den nordiska marknaden, säger Roos som i en intervju i HBL i mars 2013 konstaterade att One Nordic inte bara ska stå för utsökt design och kvalitativ form utan också vara en föregångare inom logistik, transport och försäljning på nätet där den största flaskhalsen är storleken på möbler. I One Nordics koncept ingår smart designade föremål som man kan packa och skeppa vettigt och som man kan bygga upp hemma utan vare sig manual eller verktyg.
I år såg omsättningen på One Nordic ut att sluta vid närmare en miljon euro, och Roos sticker inte under stol med att man hela tiden har letat efter investerare med större ekonomiska resurser och bredare nätverk för att få en chans att komma ut på den internationella marknaden.
– Så slog vi oss ner runt ett förhandlingsbord med det USA-baserade bolaget Fab som lyssnade och sedan tämligen överraskande meddelade att de vill köpa One Nordic inklusive oss som jobbar inom företaget. Fab köper alltså inte bara varumärket, som dessutom blir nytt med lansering i ett senare skede i höst, utan också oss som strävar efter att utveckla konceptet, säger Roos.
- Fab har sin bas i New York och säljer design på nätet.
- I den amerikanska varukorgen finns allt från smycken, väskor och affischer till köksutensilier, soffor och armaturer.
- Fabs europeiska onlinebutik koncentrerar sig på designmöbler.
- I fjol hade Fab 6 miljoner unika besökare per månad, 12 miljoner har registrerat sig på sajten.
- Under det senaste året har Fab slimmat sin organisation och åtminstone 350 anställda har fått gå, enligt Business Insider.
- Fab omsatte i fjol cirka 150 miljoner US-dollar, enligt dagens kurs 110 miljoner euro.
Utöver Roos och Mahlberg ingår svensken Petrus Palmér i teamet.
"Otroligt snabbt"
– Jag måste medge att processen har gått otroligt snabbt. Det känns fantastiskt. Det nya varumärket ska fortsätta på One Nordics, ha en egen linje, egen design och egna kollektioner med ursprung i nordisk formgivning. Och allting är till salu på nätet.
Joel Roos kommenterar inte köpesumman.
Men enligt vad HBL erfar handlar det om tiotals miljoner euro, enligt vissa uppgifter om hela 50 miljoner euro. Efter köpet och det nya arrangemanget äger ägarna till One Nordic 5 procent av Fab. Av-talet betyder också att teamet bakom One Nordic förbinder sig att arbeta för Fab under en viss, för HBL ospecificerad tid.