Företag tror på e-handel kring döden
Att göra business på döden är inte uteslutet på den finländska marknaden, men branschen ser fortfarande ut på samma sätt som den alltid gjort. Nu försöker några företag i Jyväskylä modernisera begravningarna.
– Vi vill starta upp ett modernt begravningskomplex som erbjuder allt som behövs för att utföra en kremering i nuläget. Vi vill vara begravningarnas Wikipedia på nätet genom att hjälpa till med själva begravningen i samarbete med församlingarna, men till exempel också hjälpa till med en digital begravning, säger Lauri Nevalainen, grundare av Tuhkaksi.fi.
Begravningsbranschen är i dag en fragmenterad mångmiljonbransch, där gamla familjeägda småföretag med en eller två anställda är i majoritet. Nya investerare har svårt att ta sig in i branschen eftersom det inte finns en marknad för dem, menar man på Begravningsbyråernas förbund.
– Antalet begravningsbyråer är bestående och det finns helt enkelt inte rum för fler spelare. Redan nu kan man säga att det finns för många byråer som kämpar om begravningarna, säger ordföranden Kyllikki Forsius.
Det finns ungefär 500 begravningsbyråer i Finland som delar på 50 000 begravningar per år. För att en byrå ska gå med vinst krävs minst hundra begravningar om året. Delar man begravningarna jämnt mellan byråerna går ekvationen ut, men de är inte jämnt fördelade.
Utöver småföretagarna finns det ett tiotal större byråer som utför 300 eller fler begravningar per år. Det finns dessutom en större kedja, HOK-Elannon hautauspalvelu, som tar hand om cirka 3 500 begravningar.
– Eftersom antalet avlidna förblir oförändrat och inte räcker till har byråerna varit tvungna att utöka sin verksamhet med bland annat blomförsäljning, catering och gravstensförsäljning, säger Forsius.
Men det finns entreprenörer som investerar i branschen och vill utmana det gamla systemet.
Bort med tabun
Jyväskyläföretagaren Lauri Nevalainen anser att branschen är alltför sluten. Det är svårt för en anhörig att förstå vad en begravningsbyrå gör, vilka tjänster det finns att köpa och vad den anhöriga själv måste göra.
– Vi måste våga tala om döden och begravningar. I dag besöker man inte en begravningsbyrå för att bekanta sig med utbudet. Man går dit när det finns ett akut behov och oftast i sorg eller chocktillstånd, säger Nevalainen.
– Vår affärsidé är att öppna ögonen för kremering genom att erbjuda ett offentligt, fast pris. På nätet kan man bekanta sig med allt som man behöver veta. I priset ingår det som behövs för själva kremeringen: påklädning, kista, urna och transport. Utöver det här försöker vi inte sälja några tilläggstjänster, vi är varken en blomsterhandel eller ett cateringföretag, säger Nevalainen.
Konceptet ska fungera enligt franchisingprincipen. Affärer hyr rättigheten att sälja urnor, kistor eller hela kremeringspaketet runtom i Finland. Nevalainen ser även en möjlighet att expandera utomlands om konceptet tas väl emot.
På Jyväskylä universitetets campus håller andra företag inom begravningsbranschen på att växa fram. Ett av företagen ger möjlighet att spara dokument och meddelanden som levereras till de anhöriga när någon dött, och ett annat företag hjälper till att rensa bort spåren på internet efter ett dödsfall.
– Vi har tänkt lansera alla tre tjänsterna som ett modernt sätt att ta farväl.
Kundbetjäning viktigt
Forsius tror att ett koncept som endast innehåller det absolut nödvändigaste kan fungera på nätet. Men vill man specialanpassa och beställa allting från ett enda ställe kommer ingen e-handel att lyckas.
– Människor behöver någon att prata med. En anhörig kan gå till en begravningsbyrå med alla frågor han eller hon har och får svar på dem av en människa. Kundbetjäning och omsorg är A och O i branschen och går inte att ersätta med e-handel eller fasta priser, säger Forsius.
Hon berättar om ett fall där en avliden skulle kremeras på en lördag. Företaget hade sålt en kremering till en lördag, men varit omedvetet om att sjukhuset där kroppen skulle avhämtas var stängt den dagen.
– Om man startar handel på nätet måste man ändå i grunden ha tillräckligt mycket kunskap om branschen för att kunna betjäna de anhöriga och ta alla specialbehov i beaktande.