”Startup-boomen är som en modern guldrusch”
Att grunda sitt första företag är ett steg ut i det okända. Med program som stöder uppstartsföretag kan riskerna minimeras.
Det säger Ville Riola på Aalto Entrepreneurship Society, som arrangerar Summer of Startups.
I programmet, som riktar sig till företag som ännu är i startgroparna, får deltagarna bland annat jobba med experter och investerare inom olika branscher och lära sig hur man ska få företaget att gå runt. Det enda som krävs är att deltagarna har en idé och ett bra team.
– Det viktigaste är att ha ett stenhårt team. En bra grupp kan förädla en lite sämre idé. Om gruppen inte fungerar går idéerna bara till spillo, säger arrangören Panu Paljakka.
Riola är inne på samma spår. Han påpekar ändå att alla företag i programmet inte kommer att överleva, trots att de valt ut de nio bästa av kring 80 sökande.
– Men deltagarna kan få en insikt om att företagande är ett bra alternativ. Och om de får en ny idé senare vet de hur de ska gå vidare, säger Riola.
– Och det är faktiskt en överraskande stor procent av företagen som klarar sig, växer och får finansiering, fortsätter Paljakka.
Inga kontorstider
Även om kontorstiden tagit slut för länge sedan sitter flera team kvar och finslipar sina planer på företagsinkubatorn Startup Sauna i Otnäs. Remarket är ett av teamen som blivit valda till det nio veckor långa programmet. Idén är att grunda en webbplattform där man kan sälja och fynda begagnade kläder i en snygg miljö på ett enkelt sätt.
– Det är ett känt faktum att man som företagare inte på samma sätt har kontorstider eller kan ta semester och det syns tydligt här, ingen går hem klockan fem, säger Jenny Kestilä, en av Remarkets grundare.
– Men om man älskar det man gör och vill att företaget går framåt och utvecklas varje dag så vill man inte ens ta paus, fortsätter Marta Jaakkola.
De fyra kvinnorna bakom Remarket har tidigare erfarenhet av företagande. Skillnaden mellan att på egen hand starta en webbutik och få stöd av ett program är betydande, enligt dem.
– Processen är så mycket snabbare, det finns yttre förväntningar och press och tidtabeller. Här har vi möjlighet att jobba fokuserat med projektet varje dag, säger Sara Nyyssölä.
Redan under den första veckan har de utvecklats, både som företagare och på personligt plan.
– Vi får hela tiden intryck och respons av olika människor som kommer från olika branscher och olika delar av världen, det är helt ovärderligt.
Pengar inte huvudsaken
Framgångshistorier som Rovio och Supercell har skapat en startup-boom i Finland som lett till att företagen blivit allt fler och hungrigare.
Remarketgruppen menar ändå att ribban för företagande inte ska sänkas alltför lågt. Det är enligt dem ingen paketlösning på hur man ska få ekonomin på fötter igen.
– Alla har bara inte det som krävs. Marta uttryckte det bra tidigare, startuphajpen är som en modern guldrusch. Men företaget måste grunda sig på annat än bara viljan att tjäna pengar, säger Nyyssölä.