Förarlösa bilar i trafik om några år
Testkörning av förarlösa bilar på finländska vägar kan vara verklighet redan under det här årtiondet. Det tror Teemu Vähäkainu på Tieto. Trafikministeriet förbereder en lagändring som gör det möjligt.
Intelligent trafik är ett brett begrepp. Det finns många enskilda lösningar, visioner och idéer, men mera heltäckande tjänster saknas ännu. Och alla tänkbara användningsområden är knappast ens kända.
– Rent allmänt kan man säga att smarta trafiklösningar utnyttjar it-tjänster för att öka smidigheten och säkerheten, säger Teemu Vähäkainu, chef för Tietos ITS-enhet. ITS står för Intelligent Transport Systems and Services.
Enligt Vähäkainu gör intelligenta lösningar att trafiken flyter bättre eftersom vägnätet utnyttjas effektivare. Det här är betydelsefullt när trafikmängden ökar samtidigt som infrastrukturen är begränsad och dyr att bygga.
En av trenderna inom intelligent trafik är kommunikation mellan fordon, till exempel så att varningar för halka eller trafikolyckor sänds till närbelägna bilar. Ett annat användningsområde är att i rusningstid styra trafiken till rutter där trängseln är minst.
– Inom kollektivtrafiken kommer man att kunna erbjuda passagerarna betydligt bättre realtidstjänster, som information om förseningar, ruttändringar eller olyckor. Det handlar inte enbart om att registrera bussens position och mäta avståndet till nästa hållplats. Informationen samkörs med stora mängder historiska data som visar hur trafiken brukar flyta vid olika tidpunkter och väderförhållanden.
Robotbilen kommer
Fenomenet förarlösa bilar förknippas i första hand med Google vars framsteg på området blivit mest kända, men liknande försök görs på flera andra håll. I Finland förbereder Kommunikationsministeriet en lagändring som ska möjliggöra testkörning av förarlösa bilar i allmän trafik. Enligt planerna ges lagförslaget till riksdagen i höst.
– Jag tror att vi i slutet av det här årtiondet kan ha förarlösa bilar i försöksanvändning, säger Vähäkainu.
Hos gemene man väcker tanken på förarlösa bilar ofta en viss skepsis. Trafikrådet Marko Forsblom på Kommunikationsministeriet påpekar dock att den mänskliga faktorn ligger bakom 70–80 procent av dagens bilolyckor.
– I robotbilen försvinner den här faktorn. Globalt dör över en miljon människor i trafiken varje år. Om dagens bilar lanserades nu skulle de garanterat förbjudas.
Forsblom förutspår att den första krocken med en robotbil kommer att väcka stor uppmärksamhet, samtidigt som få noterar att tusentals dör varje dag i vanliga bilar.
– Det gäller att se proportionerna, säger han.
Intelligenta trafiklösningar har varit på tapeten i samband med arbetet kring ny trafikbeskattning, som letts av Jorma Ollila. Där föreslås satellitövervakning som en metod att följa med bilisternas körkilometer, något som väckt oro för intrång i den personliga integriteten.
– Det är viktigt att de här frågorna utreds noggrant. Men det blir nästa regering som bestämmer hur man går vidare i frågan, säger kommunikationsminister Henna Virkkunen.
Konferens i dag
Cirka 2 000 personer från sextio länder samlas till en fyra dagars konferens om intelligent trafik i Helsingfors i dag. Med är bland andra företag och forskare som presenterar sina rön och visioner. Trettio trafikministrar har också bjudits in.
Samtidigt öppnar Kommunikationsministeriet ett laboratorium, Liikennelabra, för att samla finländska aktörer inom området. Det är statsmaktens försök att hålla Finland framkant.
– Jag hoppas att Finland ska vara en föregångare i Europa och samtidigt bidra till att hela Europa går framåt på området. Utvecklingen sker i rasande takt och det är inte bra att allt görs i USA. Här har också finländska företag affärsmöjligheter, säger Virkkunen.
Enligt Tietos Teemu Vähäkainu är Finland ett av de ledande länderna inom intelligenta trafiklösningar.
– Vi har ett stort kunnande och en lång tradition inom informations- och kommunikationsteknologi. På grund av väderförhållandena är Finland dessutom ett intressant försöksområde – det som fungerar här fungerar överallt, säger han.
Stor konferens i Helsingfors
• I dag inleds en fyra dagars konferens kring intelligent trafik i Helsingfors. 2 000 personer från 60 länder deltar.
• Samtidigt öppnar Kommunikationsministeriet ett nytt laboratorium för företag och forskare som arbetar med ämnet i Finland.
• ITS Finland är en sammanslutning för aktörer som jobbar med intelligent trafik i Finland. ITS står för Intelligent Transport Systems and Services. Förutom Tieto deltar bland andra Nokias Here, Vaisala, VTT och Electrobit. Också utländska företag som Siemens, IBM och Accenture har ITS-utveckling i Finland.