Öppet gräl om priset på hamnstrejken
Stuveriarbetarnas överraskningsstrejk är dåliga nyheter med tanke på arbetsmarknads- och pensionsförhandlingarna.
Arbetsgivarsidan var rasande över strejken som satte stopp för all hamnverksamhet för ett dygn.
Ilpo Kokkila som är styrelseordförande för Finlands näringsliv EK säger att strejken vittnar om en obegriplig likgiltighet i fråga om de finländska jobben. Han säger att strejken försvårar samarbetet mellan de olika arbetsmarknadsparterna.
– Jag tror inte ens att alla inom arbetstagarsidan godkänner den här sortens verksamhet, sade han.
Enligt EK bryter strejken mot det sysselsättnings- och tillväxtavtal som ingicks förra hösten och som skulle trygga arbetsfreden. Kokkila varnade för att arbetsgivarna nu måste överväga att lösgöra sig från hela avtalssystemet eftersom det inte tycks fungera.
FFC:s intressebevakningsdirektör Janne Metsämäki uppmanade att inte dra för långtgående slutsatser på basis av ett enda fall. Enligt FFC är Bil- och transportarbetarförbundet AKT:s åtgärd laglig och står inte strid med sysselsättnings- och tillväxtavtalet.
Hot mot förtroendeman
Bakgrunden till strejken är en konflikt kring ett ryskt fartyg i Torneå hamn. De AKT-anslutna stuveriarbetarna i Torneå har satt fartyget i blockad eftersom de anser att villkoren för besättningen inte fyller kraven. Läget eskalerade sedan en representant för det ryska rederiet Joint Stock North-Western Shipping sänt ett hotfullt brev till huvudförtroendemannen i Torneå.
– Vi kan inte under några omständigheter som helst godkänna att förtroendemän hotas, säger AKT:s ordförande Marko Piirainen till FNB. Men han ville inte berätta närmare om vad hoten handlat om eller hur allvarliga de varit.
Rederiet bestred i ett pressmeddelande att man hotat förtroendemannen.
Många frågade sig hur det är möjligt att en konflikt kring ett ryskt rederi kan stoppa hela den finländska utrikesexporten. Enligt Piirainen har strejken en koppling till den finländska industrin såtillvida att fartyget som gav upphov till strejken transporterade skrot för nedsmältning i Outokumpus stålverk.
– Sådana här fall skulle inte förekomma om företagen såg till att deras varuleverantörer iakttar nationella och internationella arbetsvillkor, sade Piirainen till FNB.
Olika bedömningar om kostnaderna
Uppskattningarna om hur mycket onsdagens strejk bland stuveriarbetarna kostar varierar mellan AKT:s noll euro och Finlands näringsliv EK:s tiotals miljoner euro. Tiina Haapasalo, ledande sakkunnig vid EK, anser att strejken orsakar kostnader på miljontals, kanske till och med tiotals miljoner euro.
– Skadorna uppstår till exempel i form av störningar i leveranskedjan inom råvaruexporten och inom försäljningen av varor till kunderna, säger Haapasalo.
AKT:s förbundssekreterare Arto Sorvali tillbakavisar Haapasalos uppskattning och säger att strejken inte kostar Finland någonting. Enligt honom kan alla varor levereras senare.
– Vid årsskiftet får vi se värdet av exporten och då framgår det att inte ett enda kilo saknas i leveranserna, säger Sorvali.