Östersjön fixad – Nordsjön nästa
Efter mer än tvåhundra sjömil berg- och dalbana kunde HBL:s Stefan Lundberg och Leif Weckström förtöja La Sterne i Kiel sent på söndag kväll. Den första långa etappen på resan mot Rapallo i Italien är därmed avklarad.
– Så fort vi har bunkrat i dag puttrar vi genom Kielkanalen mot Nordsjön. Vi har blivit varnade för Nordsjön både från höger och vänster, även läsare har visat omtanke och bett oss överväga andra alternativ, säger Leif Weckström.
Först i Brunnsbüttel i Nordsjöändan av kanalen bestämmer de sig för hur fortsättningen blir. Allt beror på vädret. Nordsjön är besvärlig också vid vackert väder på grund av tidvattenströmmar och brottsjöar som snabbt kan framkalla vågor av ansenlig höjd.
– Vi kan gå genom kanalerna och utreder om vi kan köra innanför de frisiska öarna. Båten har visat sig sjöduglig på Östersjön. Vi gick genom mycket grov sjö till Gotland. I förrgår när vi första gången startade från Bornholm mot Kiel fick vi lov att vända. Båten hade säkert klarat det, men vi hade antagligen kommit fram som trasdockor, säger Stefan Lundberg.
En lucka i presenningen hade blivit uppe och släppte in en vattenkaskad som dränkte Lundbergs telefon. Den kvicknade till efter några några heta svordomar och soltork.
På söndagen gick nystarten klockan 6.15 från Rönne på Bornholm mot den tyska ön Fehmarn, som mellanetapp före Kiel.
– Vår resa väckte sådant intresse på Bornholm att lokala seglare kom ner för att hälsa på oss när de ryktesvägen hört om de finska dårarna. En herre var till och med på plats med sin hund för att vinka av oss på morgonen, säger Weckström.
Bränslepåfyllningen lyckades dock först i Heiligenhafen med bistånd av en gammal tysk sjöman, som gått på både Kotka och Kemi. Han tog herrar och kanistrar med sig till en bensinmack.
– Annars hade vi fått kånka 80 liter bensin ett par kilometer. Det är rörande hur välvilligt folk ställer upp när de ser vår finska flagga. Vi är helt överraskade av vårt goda rykte bland danskar och tyskar, säger Lundberg.
Färden började med relativt mjuk dyning, men när duon nådde trafikstråket, som tank- och containerfartygen på väg till och från Kiel använder, fick de uppleva hur det känns när svallvågor och dyningar bryts mot varandra.
– Vi som är vana med Finska vikens dyningar hade svårt att föreställa oss en sådan häxkittel. Men bara en stolsits rycktes loss av en oväntad djupdykning, säger Lundberg.
Värre är att videokameran dragit in fukt mellan linserna. Den hänger nu på tork.
Den sydliga delen av Östersjön avverkades i en rasande takt, men början av färden var knölig.
– Det lilla läckaget i bränsletanken som utlöste stort pådrag med Räddningstjänsten och Sjöräddningen i Visby, sinkade oss några dagar. I Kalmar, där vi bara skulle tanka, blev vi igen inblåsta i tre nätter, säger Lundberg.
I tisdagens HBL ingår Lundbergs och Weckströms reportage från en unik miniatyrstad, Christiansö, mitt i Östersjön.