Billiga proteiner lockar allt flera finländare
Den finländska kvargproduktionen går på högvarv för att mätta den rekordstora efterfrågan. Forskare ser trenden som ofarlig.
Jannika Kuhlefelt, Cia Lindholm och Bianca Ek har precis avslutat ett träningspass på gymmet. Nyduschade styr de stegen mot mataffärens surrande kyldiskar med flera hyllmeter kvarg för att plocka med sig dagens kvargranson.
– Nej, de har inte min favorit, den är slut. Jag brukar välja den naturella kvargen. Den är ett lätt, billig och nyttigt mellanmål med proteiner, säger Kuhlefelt.
– Jag är en enorm kvargkonsument. Kvarg är lite som kaffe, jag måste alltid ha en burk hemma, säger Kuhlefelt och får medhåll av sina träningskompisar.
Unga människor som tränar och vill äta nyttigt är en av de grupper som ligger bakom den stigande kvargkonsumtionen i Finland. Kvargproduktionen har ökat rejält de senaste åren. Enligt jord- och skogsbruksministeriets informationscentral Tikes har kvargproduktionen fördubblats mellan 2007 och 2012. Produktionen har stigit från 7,7 miljoner kilo per år till 14,5 miljoner kilo per år. Jannika, som studerar till idrottsinstruktör vid Arcada, hakade på kvargtrenden för fem år sedan.
– Man kan verkligen tala om en trend. Jag brukar läsa träningsbloggar och alla äter kvarg och lägger upp bilder på sin kvargfrukost, säger Jannika som också rekommenderar sina träningskompisar att äta kvarg.
– Fast det gör vi nog ändå, säger Lindholm som hakade på trenden för några år sedan.
Fördubblar produktionen
Den stora efterfrågan på kvarg har påverkat industrin. Marknadsledande Valio har fördubblat sin produktion på fabriken i Seinäjoki i år och också Arla Ingman har fördubblat sin produktion. Valios varumärkeschef Liisa Latva säger att den naturella kvargen säljer bäst även om de smaksatta sorterna är en del av framgången.
Enligt Susanna Raulio, forskare vid Institutet för hälsa och välfärd, bottnar kvargens popularitet i proteinboomen som startade för fem år sedan.
– Tidigare talade man om kolhydrater och fetter i samband med träning men nu har man börjat fokusera på proteiner, säger Raulio.
Innan kvargtrenden slog igenom var den typiska kvargkonsumenten en kroppsbyggare.
– Kvarg är bra då man vill gå ner i vikt. Mättnadskänslan håller också i sig längre eftersom den innehåller mera proteiner än till exempel yoghurt. Kvarg passar också bra som mellanmål efter ett träningspass eftersom det hjälper kroppen att återhämta sig, säger Raulio.
– I jämförelse med yoghurt innehåller mindre socker och fett, vilket är bra om man vill gå ner i vikt.
Harmlös trend
Enligt Raulio skiljer sig kvargtrenden från många andra dieter som blivit populära under de senaste åren.
– Trenden är ganska harmlös. De flesta får redan i sig tillräckligt med proteiner från maten. Det är svårt att via maten få i sig så mycket proteiner att det blir en belastning för kroppen. För att få i sig för mycket proteiner måste man äta kosttillskott och då belastas njurarna, säger Raulio.
Hon uppmanar ändå konsumenter att kontrollera innehållsförteckningen eftersom en del kvargsorter innehåller både socker och fett. Jannika Kuhlefelt håller med.
– Vissa smaksatta sorter innehåller mycket socker, säger Jannika Kuhlefelt.
Lågt pris lockar
På Pellervo ekonomiska forskningsinstitut, PTT, ser lantbruksekonomen Tapani Yrjölä två anledningar till att allt flera kunder väljer kvarg.
– Den kolhydratsfattiga mattrenden som regerade för några år sedan är över och nu pratar man om proteinrik mat. Kvarg är också billigare än yoghurt vilket, i dessa ekonomiska tider, kan inverka på kunden, säger Yrjölä.
Enligt PTT:s senaste prognos kommer kvargtrenden att hålla i sig.
– Den kraftigaste ökningen är över men det finns inga tecken på att konsumtionen kommer att minska.
Yrjölä jämför finländarnas kvarkkonsumtion med smörkonsumtionen som ökade rejält för några år sedan.
– Efterfrågan på smöret har planat ut men har inte minskat, säger Yrjölä.