Finnair redo för hårda tag
Utlokalisering av tjänster och uppsägningar blir det troliga resultatet av att samarbetsförhandlingarna vid Finnair inte lett till något resultat. Inom juni kommer beskedet om exakt hur flygbolaget tänker agera.
Sent i måndags avslutades samarbetsförhandlingarna mellan Finnair, kabinpersonalen, administrationen och stödfunktionerna som resultatlösa. Vilka de direkta följderna blir kan Finnair inte uppge, men uppsägningar, permitteringar och omvandling av heltid till deltid torde åtminstone stå på programmet. Totalt 540 arbetstillfällen är hotade.
– Vi hade hoppats kunna hitta en gemensam syn på hur sparåtgärder kunde genomföras för att undvika uppsägningar och utlokaliseringar av personalen, men det lyckades tyvärr inte, säger Finnairs vd Pekka Vauramo.
Stämningen vid samarbetsförhandlingarna har inte varit på topp. Finnair och kabinpersonalen hade kommit överens om att tillsammans försöka hitta sparåtgärder före utgången av april, men redan i slutet av mars kom kallelsen till förhandlingsbordet. Oenigheten om vad som är möjligt att spara har hela tiden varit stor.
Att Finnairs ledning under pågående förhandlingar fick ett beslut om bonusar på 3,5 miljoner euro har inte medverkat till att höja stämningen.
Finnair skriver i sitt pressmeddelande att man också undersöker möjligheten att grunda ett dotterbolag man kunde köpa kabintjänster av i Finland.
Enligt experter kunde de uppsagda anställas i ett sådant med lägre löner. Men möjligheten att köpa tjänster via bemanningsbolag i länder med lägre arbetskraftskostnader finns också. Speciellt som Finnair undersöker möjligheten att lägga ut nya fjärrlinjer till exempel till Asien på underleverantörer finns möjligheten att använda bolag i Kina.
Tillväxt i öst
I måndags upprepade Finnair det man tidigare sagt, att tre stycken fjärrlinjer kan komma att läggas ut i år. I nästa skede väntar samma åtgärd ytterligare tio rutter.
Hos Finnair jobbar 370 utländska flygvärdinnor på rutter till Fjärran östern och USA. Dessutom jobbar 40 spanska flygvärdinnor på rutter till Spanien, men de är anställda av bemanningsbolaget Adecco. Totalt sysselsätter Finnair just nu cirka 1 500 finländska flygvärdinnor och stewardar.
– Finnairs ekonomiska situation är allvarlig och för att klara oss ur den måste vi fatta svåra beslut, säger Vauramo.
Vid den kapitalmarknadsdag för analytiker som Finnair ordnade förra veckan räknade bolaget med att fördubbla sina inkomster från Asientrafiken jämfört med 2010. Bolaget ser möjligheter att växa och hitta nya destinationer bland annat i trafiken på Kina, Ryssland och Sydostasien, men också i trafiken på Nordamerika ser bolaget möjligheter.
Flyganalytiker påpekar att Finnair visserligen kan klara av att skära ned sina kostnader med hjälp av uppsägningar och utlokaliseringar, men att det är svårare att öka intäkterna trots planer på bland annat förbättrad digital service. Biljettpriserna borde höjas, men med konkurrenter som lågprisbolagen Ryan Air och Norwegian är det svårt.
I värsta fall kan de åtgärder Finnair väljer att vidta nu leda till en arbetskonflikt.
Förhandlingar om ett avtal pågår också med piloterna. Enligt uppgift står parterna där närmare varandra. De förhandlingarna ska vara klara slutet av juni och i dem ingår märkbara förändringar i kollektivavtalet.