Stockmann planerar radikala förändringar
Stockmann söker ny vd och förbereder en omfattande strategiomläggning för att vända den negativa trenden. – Bolaget står inför historiskt stora beslut, säger analytikern Sauli Vilén.
Efter 13 år på posten går Stockmanns vd Hannu Penttilä i pension vid årsskiftet. Nu inleds arbetet med att rekrytera en ny vd.
Samtidigt planerar varuhuskoncernen en omfattande strategiomläggning. Flera delar inom bolaget är förlustbringande, fjolårets rörelsevinst var den lägsta på fem år och nu är radikala förändringar att vänta.
Hur den nya strategin kan tänkas gestalta sig ville Stockmanns styrelseordförande Kaj-Gustaf Bergh inte kommentera i går.
– Vi börjar jobba med strategiprocessen nu och vårt mål är att ha den klar inom ett halvt år. Då återkommer vi till frågan, säger Bergh.
Arbetet med strategiförnyelsen leds av Stockmanns styrelsemedlem Kjell Sundström. Uppdraget innebär att han lämnar sitt nuvarande jobb som skattmästare vid Stiftelsen för Åbo Akademi.
Enligt Sundström måste Stockmanns strategi beakta att bolaget består av ett antal separata komponenter, som varuhusen, Lindex, näthandeln och fastigheterna.
– Vi måste utvärdera detta bit för bit och se hur vi får ut så mycket som möjligt ur företaget, som är mycket intressant i dagens detaljhandelsbransch.
Sundström konstaterar att omständigheterna ställer nya krav, där konjunkturläget är en faktor, östhandeln en annan och strukturomvandlingen i detaljhandeln ytterligare en faktor.
– Det krävs att man anpassar sina affärsmodeller till den här verkligheten, säger han.
Seppälä blöder
Till Stockmann-koncernens sorgebarn hör klädkedjan Seppälä. Också varuhusen har gått dåligt, både i Finland och i Ryssland. Relativt bra går modekedjan Lindex men det kompenserar inte förlusterna på annat håll.
Sauli Vilén på analysföretaget Inderes säger att Stockmanns ledning nu står inför historiskt stora frågor.
– Att helt köra ner Seppälä vore ett drastiskt beslut, som dessutom skulle kosta mycket pengar. Men kedjan går med kraftig förlust och värdet på varumärket har fallit. Kanske kunde ett alternativ vara att slå ihop kedjan med Lindex och låta varumärket Seppälä försvinna.
Å andra sidan har Seppälä tidigare visat att kedjan kan tjäna pengar, för bara fem år sedan var Seppälä en av Nordens mest lönsamma modekedjor.
Rysslandsverksamheten är en annan stor fråga. Enligt Vilén kunde ett möjligt scenario vara att bolaget stegvis lämnar landet, eftersom varuhusverksamheten inte lyckats så bra där.
Fastigheterna är ytterligare ett område Stockmann väntas se över. Både varuhusfastigheten på Mannerheimvägen och Nevsky Centre i S:t Petersburg är mycket värdefulla och enligt Vilén kunde en försäljning vara en möjlighet.
– Å andra sidan är fastigheten på Mannerheimvägen strategiskt betydelsefull, vilket gör en försäljning osannolik, samtidigt som det kan vara svårt att i dagens ekonomiskt dåliga tider hitta köpare till en fastighet i Ryssland.
Stockmanns aktiekurs steg i går med över 12 procent, vilket enligt Vilén beror på att strategibeslutet fick marknadens blickar att riktas bort från de operativa problemen, och mot det faktum att Stockmann-delarnas summa är betydligt värdefullare än vad aktiekursen hittills har återspeglat.
Strategin avgör vd:ns profil
Kjell Sundströms uppdrag som strategidirektör löper på mellan sex och tolv månader. Vad han ska göra sedan är en öppen fråga.
– Nu tar jag det här uppdraget och koncentrerar mig på det. Sedan funderar jag på framtiden.
Är du själv intresserad av vd-posten på Stockmann om du får ett sådant erbjudande?
– Det är ingenting jag funderar på i dagens läge. Just nu funderar jag på strategin. Vd-anställningen är en helt annan process.
Hurdan profil den nya vd:n ska ha beror enligt Kaj-Gustaf Bergh på vilken riktning strategiprocessen tar. Huruvida rekryteringen blir intern eller extern kan han inte kommentera.
– Vi har inte hunnit så långt att vi kan ha någon åsikt i frågan, men det finns en massa duktiga människor inom koncernen, säger Bergh.