Finnair skyller på slumpen
Inom loppet av bara fyra dagar kablades lika många nyheter ut om incidenter med Finnairs flygplan. Bara slumpen, säger Finnair, och får medhåll – med visst förbehåll.
– Hela branschen befinner sig i en brytningstid, och då gäller det att hålla extra god koll på säkerheten, säger Pekka Henttu på övervakningsmyndigheten Trafi.
Ett Finnair-plan på väg till New York tvingades nödlanda i Halifax på grund av motorfel, ett Finnair-plan på väg till Kuopio tvingades återvända till Helsingfors-Vanda på grund av motorfel, ett Finnairplan på väg till Uleåborg kunde aldrig starta på grund av en läcka i hydraulsystemet, ett Finnairflyg till
Helsingfors ställdes in på grund av en hård landning i New York.
– De här händelserna har ingenting med varandra att göra, anhopningen är bara en slump. Finnair är ett av de säkraste flygbolagen i världen då det gäller såväl säkerhet som punktlighet, visar internationella rankningar. Säkerhet är vår högsta prioritet, säger Arja Suominen, direktör för kommunikation och samhällsansvar vid Finnair.
Någon incidentstatistik ger Finnair inte ut, och inte heller Trafiksäkerhetsverket, Trafi, ger ut någon företagsvis statistik. Trafi konstaterar bara att Finnair håller god nivå.
Underleverantörer tar över
Faktum är ändå att hela flygbranschen genomgår en omvälvning. För att förbättra lönsamheten lägger bolagen ut allt fler funktioner på underleverantörer. Då Finnair tidigare hade 2000 anställda inom den tekniska servicen är de i dag bara 600. Grundservicen och motorunderhållet sköts av underleverantörer, medan bara linjeservicen sköts av Finnair själv – alltså den dagliga servicen på flygplatsen. Också för tillfället pågår samarbetsförhandlingar, även om de inte längre rör den tekniska personalen.
– Då förändringstakten accelererar och övriga funktioner tunnas ut är det helt centralt att man inom bolagen satsar extra mycket på säkerhetsledningen. Här behövs erfarenhet. Vi följer mycket noga med den här saken, säger Pekka Henttu, överdirektör vid luftfartssektorn på Trafi.
Långa underleverantörskedjor är ett problem då det gäller övervakningen, konstaterar Jorma Mäntynen, professor i trafik- och transportsystem vid Tammerfors tekniska universitet.
– I flygbranschen är det förstås extra viktigt att kvalitetskontrollen fungerar.
Mäntynen litar ändå på att Finnair har en stark säkerhetskultur.
– Men det att man över huvud taget börjat tala om relationen mellan ekonomi och säkerhet i flygbranschen är nog en första signal om att man måste vara på alerten.