SFP:s kandidater tiger om finansiärer
Endast en SFP-kandidat har valt att berätta om sina finansiärer före valet. Även samlingspartister har låtit bli att redovisa för budgeten medan alla gröna kandidater gjort en anmälan.
Silja Borgarsdóttir Sandelin är den enda av Svenska folkpartiets kandidater i EU-valet som valt att redovisa för sin valfinansiering före valet.
Efter valet måste alla invalda och ersättare redogöra för sin budget, men de kandidater som vill kan redan före valet anmäla vilka som finansierat deras kampanj och hur de använt pengarna.
– En del är intresserade av att veta hur mycket man sätter på valet och varifrån pengarna kommer. Det handlar om öppenhet, och om någon vill veta vill jag ge den möjligheten, säger Silja Borgarsdóttir Sandelin.
Som alla andra SFP-kandidater har hon fått 10 000 euro från partiet och 10 000 euro från Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland. Dessutom har hon fått 2 000 euro i mindre bidrag från företag och privatpersoner.
Stiftelsen för det tvåspråkiga Finland finansierar också tv-reklamen som visats på MTV3, bland annat under ishockey-VM:s reklampauser. Reklamfilmen uppmanar tittaren att rösta på en tvåspråkig kandidat men uppger inte avsändaren.
Donner har ingen aning
Alla SFP-kandidater som HBL ringer till berättar ungefär hur stor deras budget är. Summorna varierar mellan 20 000 och 80 000 euro.
När Carl Haglund blev invald för fem år sedan var hans budget 93 703 euro.
– Vi vet inte riktigt ännu var budgeten landar. Jag brukar följa lagen, och lämnar in allt när jag vet allt, säger Marcus Rantala, som uppskattar sin budget till cirka 60 000 euro.
Också de övriga kandidaterna säger att de inte redovisat därför att de inte känner till hela summan, eller för att de inte hunnit tänka på saken.
– Jag har ingen aning om budgeten. Som villkor för att jag kandiderar har jag ställt att jag inte springer omkring på torg och att jag inte deltar i finansieringen, säger Jörn Donner.
Marcus Hagström på SFP uppger att Donners budget är cirka 20 000 euro.
SFP:s partisekreterare Johan Johansson säger att förhandsredovisningen är frivillig och att det varit upp till kandidaterna om de vill göra en sådan.
SFP:s kandidater har gjort minst redovisningar av alla riksdagspartier. Kan det ge en negativ bild av partiet?
– När det gäller De gröna kan jag tänka mig att en kampanjstrateg sagt att alla ska fylla i. Hos oss har vi utgått från att våra kandidater är individer som själva tar ställning till det här, säger Johansson.
Rehn företagarnas favorit
De gröna är det enda partiet vars alla kandidater har lämnat in en frivillig redovisning. Av Centerns och Vänsterförbundets 20 kandidater har 19 redogjort för sin budget.
Inom Sannfinländarna och Socialdemokraterna har cirka hälften av kandidaterna berättat om sin budget medan endast två samlingspartister gjort det.
Centerns EU-parlamentariker Hannu Takkula har den hittills största budgeten, 110 000 euro. Också Antero Vartia (Gröna) når över 100 000 euro medan Henna Virkkunens (Saml) kampanj kostar 80 000 euro.
Ekonomikommissionär Olli Rehns (C) kampanj kostar 92 000 euro, varav 72 000 euro kommer från olika företag. Namnen har inte publicerats.
Av gallupfavoriterna har till exempel Jussi Halla-aho (Sannf) och Alexander Stubb (Saml) inte redogjort för sina finansiärer.
Så mycket kostar SFP-kandidaternas kampanjer
HBL ringde till nio SFP-kandidater som inte lämnat in en förhandsredovisning och bad om en uppskattning på hur mycket deras kampanj kommer att kosta:
• Christina Gestrin: 70 000–80 000 euro.
• Marcus Rantala: Cirka 60 000 euro.
• Nils Torvalds: 40 000–45 000 euro.
• Mats Nylund: Cirka 40 000 euro.
• Britt Lundberg: 30 000–40 000 euro.
• Björn Månsson: Drygt 30 000 euro.
• Wivan Nygård-Fagerudd: Cirka 30 000 euro.
• Jörn Donner: 20 000 euro.
• Klemetti Näkkäläjärvi: 15 000–20 000 euro.