"Nästa hot kommer inte i form av pansarvagnar och jaktplan"
När medierna i oktober rapporterade att man hittat ett spionprogram från en främmande stat i Utrikesministeriets datanätverk hajade fackförfattaren Petteri Järvinen till.
Det var bara tio månader sedan man in Finland offentliggjort en cybersäkerhetsstrategi och samtidigt talat vitt och brett om hur Finland ska bli globalt ledande expert inom branschen.
Men vägen dit är lång, säger Järvinen.
– Om Utrikesministeriet i flera års tid var infekterat av ett spionprogram som inte upptäcktes förrän svenskarna tipsade oss om det, då är allt verkligen inte okej, sade Järvinen till FNB.
Järvinen tror inte att det avslöjade spionagefallet är det enda av sitt slag i Finland.
– Vi är bra på att göra strategier och på att sikta högt men för tillfället är verkligheten ganska bister.
Järvinen går igenom kvaliteten på den finländska cybersäkerheten i sin nya bok NSA – Näinmeitäseurataan (fritt översatt NSA – så här övervakas vi).
Järvinen är förbryllad över diskrepansen mellan försvarsivern och de anspråkslösa satsningarna i cybersäkerheten.
– Sannolikt kommer nästa hot inte i form av pansarvagnar och jaktplan utan via webben. En enda lyckad attack mot penningtrafiken eller eldistributionen är nog för att lamslå ett helt land utan att man behövt avfyra ett enda vapen, skriver Järvinen i boken.
Ryssland bryr sig
Huvudtemat i Järvinens bok är den amerikanska internetspaningen och huvudaktören där, den nationella säkerhetsmyndigheten NSA. Järvinen går omsorgsfullt igenom fallet Edward Snowden.
Järvinen säger att NSA:s spaning är omfattande men att vanliga finländare inte behöver förlora sin nattsömn över den.
Han är oroligare över Ryssland. Från USA sett är Finland ett obetydlig fjärran land, men från Ryssland ser läget annorlunda ut.
– Ryssland är mycket intresserat över vem som är kompis med vem och hurudan politik folk stöder.
Järvinen säger att gruppen av människor som är av intresse för Ryssland är överraskande stor. Där ingår inte bara politiker, tjänstemän, företagsledare och andra beslutsfattare utan också människorna som jobbar i mediebranschen samt inom forskning och produktutveckling – och alla deras vänner.
– Ganska många av oss är intressanta av ett eller annat skäl. Och är man det inte själv så är någon av ens kompisar det.